Trànsit
La fiscalia vol intensificar la via penal pels punts negres a les carreteres
El 30% dels accidents són conseqüència del mal estat d’alguns trams

El fiscal coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, considera que encara queda molt per fer sobre els punts negres de les carreteres espanyoles. «El 30% dels accidents són conseqüència del mal estat de les vies», va dir la setmana passada durant una compareixença en què va apostar per intensificar la via penal per combatre la situació en què es troben algunes carreteres del nostre país.
Mentre la societat fa anys que interioritza la necessitat d’extremar la cura a l’hora de conduir, l’atenció a les vies públiques, va explicar Vargas, continua ocupant un segon pla, tant per a les institucions com per als que van al volant. Per pal·liar aquesta situació, la fiscalia recorda que hi ha un delicte específic. L’article 385.2 del Codi Penal castiga amb presó de sis mesos a dos anys o multes de 12 a 24 mesos i treballs en benefici de la comunitat de 10 a 40 dies a qui provoqui un «greu risc» per a la circulació «no restablint la seguretat de la via, quan hi hagi obligació de fer-ho».
Concretar la responsabilitat
Notícies relacionadesEl precepte, va explicar Vargas, afecta tant les administracions (estatal, autonòmica i local) com les empreses contractades per a la construcció i manteniment de les carreteres. Però aplicar-ho suposa una tasca «complexa». Sobretot, perquè no contempla la responsabilitat de la persona jurídica, així que no hi ha la imputació a les entitats públiques o privades. S’ha de determinar els funcionaris o treballadors concrets que han intervingut en la construcció, inspecció i conservació de la carretera en mal estat. La norma també exigeix que el risc per al conductor sigui imprevisible, un requisit que implica que no estigui senyalitzat com a tram perillós.
«Quan, malgrat detectar-se els greus riscos o accidents a les vies públiques urbanes i interurbanes i de manera reiterada ser advertits amb solucions fàcilment assequibles, s’insisteix a no posar-les en marxa sense cap raó o justificació, és quan es pot plantejar l’aplicació de la norma penal», considera la fiscalia. Però el més important, va assenyalar Vargas, és la «prevenció», per la qual cosa l’organisme que dirigeix vol impulsar la col·laboració amb les administracions i les empreses del sector per detectar els trams de concentració d’accidents i mirar d’erradicar-los.
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Tecnologia La identificació via mòbil amb el DNI virtual és vàlida a partir d’avui
- Amnistiada pel sultanat "Tenia 18 anys i vaig deixar seduir-me pels diners fàcils"
- Futbol local El futur Hospi de Jordi Alba i Thiago Alcántara: objectiu, arribar a Primera Divisió
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Mercat laboral Catalunya lidera la creació d’ocupació al març i supera de nou els 3,8 milions d’ocupats
- Funcionaris La Generalitat convocarà una oferta d’ocupació pública de més de 7.000 places
- Barcelona, protagonista AMPANS suma Icària i s’estén a Barcelona
- TELEVISIÓ I MAS L’NBA i Europa