Jornades de protesta a Catalunya
Les famílies recolzen els professors malgrat tots els inconvenients de la vaga
«El Departament d’Educació es mereixia una vaga», diu aFFac, que reclama a Cambray que «s’assegui de veritat a parlar»
Les associacions de famílies recolzen les reivindicacions que han fet que els docents facin vaga, malgrat la molèstia que a nivell logístic de família suposa una convocatòria de vaga de ni més ni menys que cinc dies. «Per a les famílies la vaga és un estrès i un problema de conciliació. Ens afecta, és clar, i no és el millor per a nosaltres, però no podem estar-hi en contra», assenyala Lluís Vila, president de Fapaes. «Hem de ser al costat del professorat. No demanen res extraordinari», afegeix. En la mateixa línia, Lidón Gasull, directora de l’associació aFFac, adverteix que tot i que no han demanat a les seves famílies associades un recolzament actiu a la vaga, sí que comparteixen les preocupacions i les motivacions dels docents.
En el punt de mira de les famílies, com en el de sindicats i direccions de centres, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. «El Departament d’Educació es mereixia una vaga», sentencia Gasull, que considera que Cambray ha faltat el respecte a la comunitat educativa. «El Departament ha anat a la seva en molts temes importants per a l’educació pública. És hora que Cambray s’assegui de veritat a parlar i negociar amb la comunitat educativa», reclama la presidenta d’aFFac. Diàleg, recursos i escola inclusiva són els tres eixos en els quals, igual com les direccions dels centres públics que s’han plantat davant la gestió del Departament, posa èmfasi aFFac.
«El Departament ha de canviar la seva manera de procedir. No pot ser que expliqui les coses a pilota passada», remarca també Vila. «Primer ha de parlar amb la comunitat educativa, i després, prendre decisions», afegeix el president de Fapaes, entitat, aquesta, que recolza la idea del nou calendari i de l’avenç de l’inici del curs escolar. «A nosaltres ens agrada la idea, però s’ha de parlar, no fer-ho de forma precipitada i sense pensar-ho tot bé», apunta. El mateix aplica Vila als nous currículums: «Ens agrada la música però cal afinar els acords».
Comprèn Fapaes l’estat d’ànim dels mestres i de les direccions, que estan «molt tensades» i dona suport «al 100%» a la demanda de més recursos «econòmics i humans». Recursos per atendre, per exemple, la salut mental de l’alumnat. «Ens arriben missatges de professors que diuen que no havien vist mai abans la degradació de la salut mental i emocional dels alumnes», explica Vila, que insta Educació a «estar alerta i destinar recursos a aquest àmbit».
L’èmfasi que han fet les direccions de centres públics, que s’han sumat a la jornada de vaga del 15-M, al reclamar recursos per desplegar el decret d’Escola Inclusiva, aprovat el 2017 és motiu d’esperança per a les famílies amb fills amb necessitats especials. «Ens dona esperances. Aquest decret està aprovat i aturat. Fa mesos que el Síndic de Greuges va fer un informe sobre les deficiències que hi havia i ningú s’ha escandalitzat», explica Noemí Font, professora i mare d’una nena amb espina bífida que l’ha convertit en una activista en defensa de l’escola inclusiva. «Cambray parla sempre d’equitat. ¿Com pot si té el decret de la inclusiva aturat?», es pregunta, indignada.
I aprofita per remarcar que «en les escoles públiques catalanes hi ha discriminació per raó de discapacitat». «Com pot ser que un nen amb necessitats especials no tingui recolzament per participar en una sortida o excursió? O que se’l convidi a no quedar-se al menjador perquè no hi ha recursos», planteja. Així que Font ha rebut amb satisfacció que les direccions dels centres posin sobre la taula un tema important que té l’educació a Catalunya: el desplegament del decret de l’Escola Inclusiva.
Notícies relacionadesDes d’aFFac no tenen gaire clar què faran les famílies en les tres jornades de vaga convocades aquesta setmana (dimarts, dimecres i dijous). «Hi haurà de tot. Hi haurà famílies que no portaran als seus fills a l’escola i d’altres que sí. Ens estan arribant moltes preguntes sobre els serveis mínims».
Els serveis mínims fixats pel Departament de Treball són els següents: a infantil, primària i ESO hi haurà un docent per cada tres aules. Pel que fa al servei d’acollida, menjador i extraescolars hi haurà d’haver un 50% de la plantilla. I a les escoles bressol i escoles d’educació especial haurà d’estar operatiu el 50% del personal.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.