L’educació a Catalunya

Educació avisa els centres educatius que els primers 5 dies de juliol seran laborables

  • El Consell Escolar aprova sense consens el dictamen que demana una moratòria del calendari

Educació avisa els centres educatius que els primers 5 dies de juliol seran laborables

ELISENDA PONS

4
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

El Consell Escolar de Catalunya ha aprovat, com correspon a aquest organisme consultiu, el dictamen sobre l’ordre del nou calendari escolar, que avança l’inici del curs 2022-23 al 5 de setembre a infantil i primària i al 7 de setembre a secundària. El dictamen, aprovat amb 24 vots a favor, 18 en contra i 3 abstencions, recull la proposta d’ajornar almenys un any els canvis per poder treballar-los i debatre’ls en profunditat. Una idea que defensaven els representants de la comunitat educativa, davant les postures del Departament d’Educació.

Però no sembla que el conseller Josep Gonzàlez-Cambray hagi de canviar d’idea respecte al calendari. El Departament ha començat aquest dilluns a reunir-se amb direccions de centres educatius a què els ha informat que efectivament el curs començarà abans i que els cinc primers dies de juliol seran laborables per als professors. Així que hauran de ser als seus llocs fins al 7 de juliol. La idea és que dediquin aquells dies a preparar el nou curs. Una de les queixes dels docents respecte a l’avançament de l’inici del curs era que perdien els primers dies de setembre per preparar les classes. El Departament els emplaça d’aquesta manera a fer aquesta tasca els primers cinc dies de juliol. Aquells dies seran presencials als centres, a diferència del que era habitual en el mes de juliol, en el qual el treball no té pauta horària i es pot fer des de casa.

Així mateix, Educació ha informat les direccions que ha demanat a entitats que organitzen cursos de formació per a docents que planifiquin els cursos en horari de tarda perquè els professors, que majoritàriament dediquen el mes de juliol a formació, puguin compaginar les dues coses.

«Aquesta no sembla la millor manera d’iniciar una negociació», ha apuntat Jesús Martín, d’UGT, en al·lusió a la reunió que Educació tindrà aquest dimarts a la seu del Departament de Treball amb els sindicats convocants de la vaga de professors per intentar acostar posicions i solucionar el conflicte obert.

Per la seva banda, Teresa Esperabé, de CCOO, ha qüestionat que els plans d’Educació siguin legalment possibles. «Pretenen que tots els professors estiguin en els seus nous centres l’1 de juliol. ¿Què passa amb tots els que tenen contracte amb el seu antic centre fins al 31 d’agost?», s’ha preguntat. «Les instruccions de principi de curs són una norma ja aprovada i que no es pot canviar així com així», afegeix la responsable d’Educació de CCOO a Catalunya. Respecte a això, i segons l’explicat a les direccions, la idea del Departament és modificar el document d’organització de centres que apuntava com a «extraordinària» la mesura de tenir els docents en el centre al juliol. Amb la modificació, la mesura dels 5 dies lectius al juliol passarà a ser «ordinària».

Divisió en el Consell Escolar

Els plans d’Educació deixen un mica als llimbs el dictamen del Consell Escolar que, d’altra banda, resulta una mica contradictori, ja que mentre d’una banda demana una moratòria, critica la falta de concreció de l’ordre del calendari i qüestiona les formes del Departament, que no ha possibilitat el debat, d’altra banda, apunta que la mesura de l’avançament de l’inici del curs és positiva.

En el seu comunicat oficial, el CEC remarca que «no s’ha aconseguit el consens general necessari ni a favor ni en contra del projecte de l’ordre del calendari». Una formulació confusa ja que el dictamen sí que s’ha aprovat, tot i que l’organisme estava dividit en dos grans blocs, com han confirmat diversos assistents: l’Administració d’una banda, i la comunitat educativa, d’una altra.

Notícies relacionades

El CEC assenyala en la seva nota que entre les consideracions en les quals no hi ha hagut consens n’hi ha algunes «que no estan directament relacionades amb el projecte d’ordre de calendari i al·ludeixen a qüestions com la comunicació, l’oportunitat i la negociació». Ara, l’organisme que presideix Jesús Viñas té 72 hores per redactar el dictamen final i entregar-lo al Departament d’Educació, que farà el que consideri que ha de fer amb aquest informe preceptiu però no vinculant.

Des que anunciés, per a sorpresa de la comunitat educativa, l’avançament de l’inici de curs, Cambray ha defensat per tots els mitjans que és «una mesura bona per a l’alumnat» des del punt de vista pedagògic, d’equitat i de conciliació i que «hi ha temps per aplicar-la». En aquest sentit, es va comprometre que les plantilles estiguessin nomenades un mes abans de manera que a 1 de juliol tots els centres tinguessin ja tancades les seves plantilles. El febrer passat, en un ple extraordinari del Consell Escolar es va negar a acceptar una moratòria i la setmana passada, en plena onada de vagues, va insistir que, tot i que estava obert a dialogar, l’avançament de l’inici del curs no era un tema que fos sobre la taula.