L’educació a Catalunya

El màster per a professorat d’ESO que va deixar fora 920 aspirants crea 160 noves places

  • La Generalitat oferirà 2.040 places el curs que ve i 1.000 ‘online’ a partir del curs 2023-24

  • Des de fa anys les escoles pateixen la problemàtica de falta d’especialistes de secundària

3
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Des de fa anys, escoles i instituts de Catalunya tenen problemes per trobar professors especialistes d’ESO, batxillerat i FP. Un dels motius és la falta de places suficients del màster universitari per ser professor d’aquestes etapes, que deixa fora molts aspirants. El curs 2021-22 hi va haver 4.808 sol·licituds per cobrir 1.880 places, segons xifres del Consell Interuniversitari de Catalunya. És a dir, 920 persones es van quedar sense plaça. Això fa que molts interessats recorrin a màsters ‘online’ que només realitzen universitats ubicades fora de Catalunya. El Departament d’Universitats calcula que aquest curs hi ha 1.600 persones que cursen el màster fora del sistema universitari català. És per això que a partir del curs 2023-24 la conselleria oferirà 1.000 places del màster que es podrà realitzar ‘online’ a través de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Ho ha anunciat la consellera d’Universitats, Gemma Geis, que ha remarcat que l’objectiu del Govern és, a més d’intentar pal·liar el dèficit de places, evitar que els futurs professors cursin el màster en universitats de fora d’aquesta comunitat, com passa actualment. Ha assenyalat que aquest és «un màster de país» i que el fet que aquests docents es formin fora del sistema educatiu català els «desperta dubtes sobre la formació respecte al català, la pedagogia i els coneixements del sistema educatiu català». «Volem vetllar perquè els professors tinguin formació en el marc del sistema universitari català», ha insistit. «No ens podem permetre, si volem defensar la llengua catalana i el nostre sistema pedagògic, que els estudiants catalans estudiïn el màster fora de Catalunya», ha reblat.

Per al curs que ve (2022-23), la previsió és oferir 2.040 places, 160 més que aquest curs.

Augment «insuficient»

Aquest increment d’oferta encara estarà unes 2.000 places per sota de la demanda. La responsable d’Educació del PSC, Esther Niubó, valora l’augment però considera que «és insuficient». «Està bé que hi hagi una oferta ‘online’, especialment per a un perfil d’alumnat que treballa, però continuen faltant moltes places, sobretot presencials», ha apuntat Niubó, que considera que «falta planificació». Ha remarcat que en la formació hi ha molta part pràctica necessària, ja que aquests aspirants no venen del món de la docència.

Des d’UGT, que reitera constantment la falta de places de professors especialistes, especialment greu en Formació Professional, Jesús Martín ha remarcat la situació en la qual es troben molts professors que estan exercint, de manera excepcional, sense tenir el màster. A aquest col·lectiu se li va donar un termini per obtenir el màster. «Per la falta d’oferta, s’han quedat sense poder accedir a una plaça pública. Educació i Universitats tenen aquí un greu problema», ha apuntat.

El primer 100% virtual

La modalitat virtual permetrà augmentar l’oferta en les especialitats amb més dèficit de professorat, com llengua i literatura catalana i castellana, anglès i matemàtiques. Les pràctiques del màster seran presencials. D’altra banda, els preus per cursar el màster seran públics i rondaran els 2.000 euros, molt lluny dels 8.000 euros i 10.000 que demanen les universitats privades que l’estan oferint fora de Catalunya, segons la consellera, que ha posat en relleu l’equitat de la mesura.

Notícies relacionades

Serà el primer màster virtual que s’oferirà a Catalunya. Fins ara, la UOC n’oferia un de semipresencial en col·laboració amb la UPF.

Ara la UOC iniciarà el procés de verificació d’aquesta modalitat que haurà de validar, en un primer moment, l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) i, en que sigui favorable, haurà de rebre el vistiplau definitiu del Consell d’Universitats. El Govern i les universitats catalanes han firmat aquest divendres en la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) l’acord per iniciar el procés que permetrà incorporar aquesta modalitat virtual en la programació del màster per al curs 2023-24.