L’educació a Catalunya

El conflicte entre els professors i Educació entra en una setmana clau

  • Les dues parts reprenen aquest dilluns les negociacions mentre es mantenen les vagues del 29 i el 30 de març

  • Estudiants i famílies s’afegiran a les mobilitzacions convocades pels sindicats

El conflicte entre els professors i Educació entra en una setmana clau

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

El conflicte obert entre la comunitat educativa i el Departament d’Educació per les últimes decisions del conseller, Josep Gonzàlez-Cambray, entra en una setmana clau. En funció de com evolucionin les negociacions entre el comitè de vaga i la conselleria, que es reprenen aquest dilluns amb la mediació del Departament de Treball, el conflicte pot donar pas a una etapa de pau en què els professors es puguin dedicar al que els toca, ensenyar, i Cambray pugui deixar d’estar a l’ull de l’huracà, o bé enquistar-se i donar pas a noves protestes.

De moment, els sindicats mantenen les vagues convocades per a aquest dimarts i dimecres, 29 i 30 de març. I ja han advertit que si Educació no fa cas de les seves demandes, hi haurà noves aturades més enllà del 30 de març. Un escenari que ningú vol, ni tan sols els sindicats, perquè amb les d’aquesta setmana els docents ja sumaran sis convocatòries d’aturada, comptant la del 23-M en defensa del model d’immersió lingüística. 

Educació i sindicats mantenen la discreció sobre el diàleg per no perjudicar els avanços. Fonts sindicals han admès que hi ha hagut un «desbloqueig» en certs aspectes, però que les propostes damunt la taula són «insuficients». Mentre que Dolors Colell, directora general de Professorat i qui lidera la negociació per part del departament, assenyala que «les propostes requereixen temps» i el diàleg seguirà «els dies que faci falta».

El calendari i els currículums

A ningú se li escapa que hi ha dos esculls especialment espinosos. El primer és el nou calendari escolar. No és el motiu de la vaga, però sí el que va acabar de fer explotar el cansament dels professors i el malestar per les maneres que Cambray el va donar a conèixer, presentant-lo a la premsa fins i tot abans que a la comunitat educativa. 

Els sindicats demanen una moratòria d’un any per debatre’l i pactar-hl, però Cambray ha dit diverses vegades que no té intenció d’ajornar-lo

Un segon escull són els nous currículums escolars, rebutjats pels sindicats perquè no els han pogut debatre amb temps. Una postura que sembla que no portarà enlloc ja que és la Lomloe la que marca la seva entrada en vigor. Davant les queixes dels professors per la falta de temps per implementar-los, Cambray ja ha ofert als centres la possibilitat que no els apliquin al setembre, sinó que disposin d’un marge d’un any. 

Recuperar l’horari lectiu

Un altre front, gens menor, és el de la reversió de les retallades en educació i la millora de les condicions laborals dels docents. Un dels punts «irrenunciable» per al comitè de vaga és tornar a l’horari lectiu de 23 hores a primària i 18 a secundària.

Notícies relacionades

Estabilitzar les plantilles i eliminar els terços de jornada són altres demandes. A això últim ja s’ha compromès el Departament, que va anunciar que aquest tipus de jornades es convertirien en mitges jornades a partir del setembre. Però els sindicats desconfien. 

Les vagues d’aquesta setmana s’auguren importants ja que s’hi han afegit els estudiants i les famílies. El Sindicat d’Estudiants (SE) ha cridat els joves a sortir al carrer en recolzament dels professors. Les famílies de l’etapa 0-3 també es mobilitzaran per reclamar millors condicions per aquesta franja educativa. I les famílies de nens amb necessitats especials es manifestaran el dia 30 per exigir el desplegament del decret d’escola inclusiva.