L’educació a Catalunya

Cambray vol incloure exàmens orals de llengües en les proves de competències bàsiques

  • El 2019 i el 2020 ja es va fer una prova pilot a 1.500 alumnes que es van examinar de català, castellà i anglès

Examen extraordinari de 4t d’ESO en un institut de les Corts, a Barcelona.

Examen extraordinari de 4t d’ESO en un institut de les Corts, a Barcelona. / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha defensat aquest dilluns, en la seva compareixença davant la Comissió d’Educació del Parlament el pacte lingüístic acordat per ERC, el PSC i els comuns per renovar l’aposta pel model d’immersió lingüística i ha defensat que suposarà reforçar l’escola catalana. En aquest marc, ha assenyalat que, tot i que Catalunya compleix el que marca la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) en el sentit que a final de 4t d’ESO l’alumnat té ple coneixement del català i del castellà, la intenció del Departament és anar un pas més enllà i assegurar que aquest domini també sigui a nivell oral.

Així, ha anunciat que les proves d’avaluació de competències bàsiques que es porten a terme a 6è de primària i a 4t d’ESO inclouran exàmens orals de llengües. «La llengua es protegeix parlant-la», ha argumentat. Aquesta iniciativa s’emmarca també en els informes que apunten el descens de l’ús del català a les escoles i que està sent objecte de diverses mesures per part de la conselleria, com un pla d’impuls del català que ja s’està portant a terme en 216 centres educatius i que arribarà al conjunt de centres catalans en un termini de tres anys.

El Departament no ha concretat quan es començaran a incloure aquests exàmens orals en les proves de competències bàsiques ni si s’aplicarà al conjunt de l’alumnat o es farà de manera progressiva.

Prova pilot el 2019 i 2020

En els cursos 2018-19 i 2019-20, Educació va posar en marxa una prova pilot en una mostra de 1.500 alumnes de 4t d’ESO de 51 centres educatius que van haver de fer exàmens orals de català, castellà i anglès.

Notícies relacionades

El llavors secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, va explicar llavors que s’havien introduït aquestes proves d’expressió oral perquè «és una de les competències més fràgils perquè es treballa menys». El 2019, Martínez va apuntar que «la voluntat és ampliar aquestes proves i que s’hi puguin incorporar de manera estructural».

En aquesta prova pilot, la puntuació mitjana global dels alumnes en expressió oral en català va ser de 72,9 punts, mentre que en castellà va ser de 73,7. En llengua anglesa, la puntuació va ser de 65,7 punts.