Final de les vacances
L’AP-7 registra fins a 35 quilòmetres de retencions en l’operació tornada de Setmana Santa a Catalunya
Els problemes es concentren al sud de Barcelona, amb l’N-340 també molt carregada, amb set quilòmetres de circulació lenta al Vendrell
El debat sol començar ja dissabte. El més probable és que sigui a l’hora de dinar. «¿Quan tornem? ¿A quina hora?». És Setmana Santa i la resposta remet un munt de variables, però gira entorn de dues qüestions bàsiques: la mona i la por dels embussos. En el primer, si hi ha nens en l’equació, mana la logística amb els padrins. En el segon, tots som una mica entrenadors de futbol, experts en pandèmies i especialistes en trànsit. I és així com, en aquests dies de Pasqua, la mobilitat beu d’una barreja d’improvisació, clima, compromisos i tradició. I la cosa, el 2022, ha anat més o menys així. Un diumenge tranquil i un dilluns que ha anat a pitjor. Quant a retencions, és clar. I amb l’AP-7, com sol ser habitual, com a principal protagonista, sobretot al sud de Barcelona, amb prop de 35 quilòmetres de circulació amb retencions a les 20 hores. Lliure de peatges des del setembre passat, l’autopista que recorre el litoral català s’ha trobat aquesta Setmana Santa, ja sense restriccions de mobilitat pel coronavirus, davant la seva primera gran escapada vacacional.
Diumenge es va tancar amb 195.000 vehicles que a les 21.00 hores ja havien tornat a l’àrea metropolitana de Barcelona, el termòmetre geogràfic que sol utilitzar-se per calibrar el trànsit en operacions de trànsit d’aquest calibre. En són molts, però no representen ni el 35% del total esperat. Així les coses, dilluns de Pasqua ha començat amb 375.000 cotxes encara per tornar a casa. Fins a les 12 del migdia n’eren ja 325.000 els que havien tornat, a les quatre de la tarda, 423.000, i a les 20 hores ja eren 520.000 els automòbils que estaven al seu lloc d’origen. La resta, abans de mitjanit i demà a primera hora. A tots, no obstant, s’hi ha de sumar els que s’han mobilitzat només durant aquesta jornada per complir la litúrgia de la mona.
Accident
L’AP-7 s’emporta la palma de l’operació tornada, amb aquests 35 quilòmetres en diferents punts, la majoria al seu pas per Tarragona (4 quilòmetres a l’Aldea, 8 a l’Ampolla, 6 a Roda de Barà, 7 a Banyeres del Penedès, 4 a Vilafranca del Penedès i 6 a Castellbisbal, ja a prop de Barcelona). Podria pensar-se que el final dels peatges (des del setembre del 2021) hi té molt a veure, i sens dubte és així. Però si es mira la carretera anàloga, la que solia utilitzar per evitar rascar-se la butxaca, la situació no és gaire més encoratjadora: deu quilòmetres de retencions a l’N-340, set al Vendrell i tres a l’Ametlla de Mar. El punt més complicat, a la Pobla de Montornès, on l’autopista va perdre un carril a conseqüència d’un accident i va arribar a concentrar 10 quilòmetres de congestió.
Els problemes més importants es localitzen al sud de Barcelona, mentre que al nord de la gran ciutat (els que baixen de la Cerdanya o el Ripollès per la C-16 o la C-17 o els que tornen de la Costa Brava per l’AP-7 o la C-32) no s’han registrat de moment embussos importants. A molta distància de l’AP-7, la segona via amb més problemes durant aquest dilluns ha sigut l’A-2, que ha marcat quatre quilòmetres de retencions a l’altura d’Esparreguera i cinc més al seu pas per Bellpuig.
A partir de les 20 hores, la taca vermella s’ha anat acostant al nucli de Barcelona, amb circulació molt complicada a la C-58 a l’altura de Montcada i Reixac o al Nus de la Trinitat, on conflueixen els que tornen a la capital catalana des del nord i nord-est de Catalunya. Per l’altre costat, la B-20 i la B-23 també es va anar carregant fins a superar els tres quilòmetres de lenta processó de vehicles de tornada a casa tant en l’accés a la Diagonal com a l’altura de Sant Just Desvern. Segons la DGT, 26 persones han perdut la vida a les carreteres interurbanes espanyoles en aquesta Setmana Santa, des de les tres de la tarda del divendres 8 d’abril fins a les 20.00 hores d’aquest dilluns. A Catalunya, des de l’1 de gener 40 persones han mort en sinistres de trànsit. L’última víctima es va registrar divendres, quan dos cotxes van xocar frontalment i un dels dos conductors va morir. Va passar a la C-26, a l’altura de Balaguer. L’altra persona implicada va resultar ferida greu i va ser traslladada a l’Hospital Arnau de Vilanova de Lleida.
Recuperació
Notícies relacionadesAcaba així una Setmana Santa que sembla marcar un punt d’inflexió en la recuperació de la pandèmia. El Nadal va estar marcat per una nova onada de covid, però aquests dies de vacances ja s’han assemblat molt a la vida tal com era abans del març del 2020. El final de les mascaretes en llocs tancats (amb les necessàries excepcions del transport públic, centres de salut i farmàcies) marcarà sens dubte una altra fita en el camí de la tornada a la normalitat.
Respecte a l’activitat registrada durant aquesta última setmana, la Taula del Turisme d’Espanya va confirmar que l’ocupació als hotels ha rondat entre el 80% i el 90% a pràcticament totes les regions, amb més de dos milions de passatgers de tren i prop de 57.000 vols. El president d’aquest organisme, Juan Molas, ha explicat aquest dilluns que moltes empreses dedicades al sector turístic han facturat fins i tot per sobre del registrat el 2019, tot i que, ha advertit, els costos també han sigut més elevats, sobretot els vinculats a l’energia i l’alimentació.