MÁS PERIÓDICO
Carlos Ríos, el (discutit) paladí de la guerra contra els ultraprocessats
Més d’un milió de persones el segueixen a Instagram. Carlos Ríos (Huelva, 1991) és el guru del menjar saludable a Espanya. El que diu va a missa per als ‘realfooders’, que és com anomena els seus fans. Aquest ‘influencer’ del nutricionisme ha llançat, a més, una línia de productes pròpia, una aplicació i diversos llibres –l’últim, ‘Pierde grasa con comida real’ (Paidós)– per combatre els ultraprocessats: aliments que porten sucre, farina refinada i olis de gira-sol, de palma o de llavor i que generalment tenen moltes calories i pocs nutrients. La cara b del seu ràpid ascens va despertar la crítica. L’andalús establert a Barcelona diu que ho porta bé, però a l’octubre va sortir de Twitter.
Fa poc més de quatre anys, les dificultats per perdre pes dels seus pacients el van portar a començar la croada. «A l’acabar la carrera, vaig començar a passar consulta a Huelva. Em vaig adonar que la gent no tenia ni idea de menjar sa i que l’entorn els portava a consumir ultraprocessats –explica Ríos–. Despertant la consciència de quin és el menjar saludable, vaig veure molt bons resultats». I va decidir propagar el seu missatge a les xarxes socials per arribar a més persones. Aviat va ser impulsat pels usuaris com a màxima autoritat nutricional en un panorama carregat de productes nocius que ell va anomenar com la «dictadura de Matrix».
«‘Matrix’ és tot el que ens porta a consumir malament. No perquè hi hagi una conspiració que ens vulgui matar, sinó perquè el menjar insà és un negoci i hi ha gent que guanya molts diners a costa de la salut de qui ho consumeix», explica el nutricionista. La seva oposició frontal a la indústria li ha valgut el qualificatiu d’extremista alimentari per part dels seus ‘haters’, que, tot i que en té molts menys que fans, són bastants. «Un gran canvi de mentalitat genera una forta oposició. Ho accepto i ho porto bé», manifesta el de Huelva.
Línia de productes
En bona mesura, una porció de l’odi que rep diàriament ve de la creació de la seva última línia de negoci. Ríos comercialitza els seus productes ‘realfooding’ (menjar real) des de març de 2021, moment en què es va estrenar amb un hummus que van seguir ofertes de gaspatxo, guacamole, pa i cremes untables. «Hi ha gent a qui potser no li agrada que em vagi bé, o que desenvolupi la meva activitat de manera no gratuïta. Són opinions que respecto però no comparteixo», assenyala l’andalús.
Fins ara, el nutricionista sempre havia col·laborat amb marques d’alimentació saludable i supermercats, ja fossin promocions gratuïtes o pagades. «En el punt en què estic, he volgut desenvolupar els meus propis productes amb bons ingredients», assegura. «El dia que promocioni, recomani o vengui ultraprocessats acabarà el meu discurs i de moment no hi tinc cap intenció», diu, cansat de la polèmica.
«Si cada dia esmorzes suc amb galetes o cereals ensucrats, estàs ingerint menjar insà de manera freqüent dins el cos i això al final repercuteix en la teva salut», explica Ríos. La seva lluita és precisament contra aquests ingredients, no contra qui el critica. «No hi ha cap crítica demostrable perquè cap dels productes de la línia ‘realfooding’ té ingredients que siguin dolents», argumenta. El seu somni és crear un supermercat ‘realfooding’ on comprar sense preocupacions sobre quins ingredients o mentides amaguen els productes, però de moment es conforma amb els productes.
Menjar sense culpa
Arribats a aquest punt, és probable que la paraula «ultraprocessat» li hagi començat a calar i la comenci a veure amb cert recel. Minipunt per al ‘realfood’. Ríos assegura que se n’ha de reduir el consum, però tampoc s’han de desterrar del tot, perquè fins i tot ell en consumeix «¿Quan va ser l’última vegada que es va menjar un Bollycao?», li preguntem. «Uf, ni m’agradaven ni m’agraden, però podria dir que vaig consumir un ultraprocessat la setmana passada. I ho vaig fer sense cap culpa. Sé que és una porció mínima de la meva dieta global», explica.
Segons el seu parer, menjar també és gaudir, no només ho hem de fer per salut. «Però aprendre a comprar i cuinar contribuirà que disfrutis més el menjar», afegeix Ríos. Aquesta és, en part, la seva missió a les xarxes i el que ha desenvolupat a través de la seva aplicació, amb la qual s’escanegen els productes del supermercat per saber quina qualificació tenen en l’escala ‘realfooding’.
De la mateixa manera, Ríos busca eliminar les connotacions negatives de la paraula «dieta». Moltes vegades se sobreentén que és per perdre greix, però això forma part d’una obsessió de la societat actual que es coneix com a grassofòbia. «Tothom té la necessitat de menjar saludable i no tothom ha de perdre pes, per això la dieta no sempre ha de portar implícita la pèrdua de pes», assenyala el nutricionista.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.