L’educació a Catalunya

Escoles i instituts mesuraran la salut emocional dels alumnes a partir de 5è de primària

  • L’enquesta es farà entre el 2 i el 27 de maig i serà anònima i voluntària

Escoles i instituts mesuraran la salut emocional dels alumnes a partir de 5è de primària

Manu Mitru

2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Totes les escoles i instituts de Catalunya realitzaran, entre el 2 i el 27 de maig, una enquesta per conèixer quin és l’estat de salut emocional de l’alumnat a partir de 5è de primària, incloent-hi el d’ESO, batxillerat i formació professional. Com ja va avançar el conseller Josep Gonzàlez-Cambray en una entrevista a EL PERIÓDICO, Educació, juntament amb les conselleries de Salut i Igualtat i Feminismes, volen tenir una fotografia de la salut mental dels estudiants, un dels col·lectius que més ha patit les situacions derivades de la pandèmia del coronavirus, per després dissenyar plans d’actuació.

Els resultats permetran a Educació detectar els punts on hi hagi més afectació de la salut emocional dels adolescents i a partir d’aquí es prendran les decisions pertinents de forma coordinada amb Salut i altres departaments.

L’enquesta es podrà respondre de forma voluntària i anònima, ja que d’una banda, la informació sol·licitada és sensible, i d’una altra, l’objectiu no és la detecció individual, sinó avaluar l’estat general de l’alumnat.

El qüestionari consta de 27 preguntes tancades. Algunes tenen opció múltiple de resposta, ja sigui a través d’una escala de l’1 al 5 o dels paràmetres ‘mai’ i ‘sempre’. En tots els casos, també apareixeran com a possible resposta les opcions ‘no ho sé’ o ‘no ho vull dir’.

La idea del departament és que els estudiants omplin l’enquesta, que és en format digital, al centre educatiu, durant l’hora de tutoria. Per poder portar-ho a la pràctica, en el cas dels més petits de 14 anys es requerirà el consentiment de la mare, el pare o el tutor legal. El departament ha enviat aquest dimarts un correu electrònic informant els centres del funcionament de l’enquesta i els ha facilitat una carta per a les famílies.

Entorn, família i dependències

Les preguntes al·ludeixen a cinc àmbits diferenciats: benestar emocional, recolzament familiar, entorn escolar, violències i abús, i dependència. Respecte al benestar emocional, es pregunta a l’alumnat per la situació actual i la viscuda durant el confinament. També se li pregunta sobre el grau d’emocions que sent, ja sigui ràbia , frustració, alegria, confiança o seguretat, entre d’altres.

En l’àmbit del recolzament familiar, l’enquesta busca conèixer el tipus de relació intrafamiliar que té l’alumnat, el grau de recolzament que rep de la família i amb qui poden comptar en cas de necessitat.

Notícies relacionades

En l’àmbit de l’entorn escolar, se’ls preguntarà pels canvis viscuts durant i després del confinament i com els han afectat l’estat emocional. I en l’apartat d’abusos i dependència, s’incidirà tant en l’ús dels dispositius digitals com el consum de substàncies com tabac, alcohol o drogues.

Un exemple de pregunta sobre el benestar emocional seria: ‘Valora de l’1 al 5 com et vas sentir i com et van anar les coses durant el confinament’. Aquí se li plantegen cinc opcions (mai, molt poques vegades, algunes vegades, sovint, sempre) a les següents preguntes: ‘¿Vas tenir ganes o energia per fer coses?, ¿Vas tenir la sensació d’estar decaigut, deprimit o desesperançat?’. En l’àmbit de la família, un exemple seria: ‘Durant la pandèmia i el confinament, la relació amb la família: ha millorat, està igual, ha empitjorat, no ho sé, no ho vull dir’.