Els reptes de l’educació

Catalunya intensifica el desplegament del decret d’admissions per combatre la segregació escolar

  • Educació nega que la sobreoferta educativa provocada pel descens de la natalitat hagi d’augmentar la segregació

  • «El que interessa és que millori la qualitat educativa i hi hagi atenció més personalitzada», remarca la conselleria

Catalunya intensifica el desplegament del decret d’admissions per combatre la segregació escolar

Manu Mitru

3
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Catalunya va aprovar el febrer del 2021 el decret d’admissions, un instrument per organitzar la preinscripció, distribuir places de manera equilibrada i evitar la segregació escolar. El decret va entrar en vigor tot just un mes abans de l’inici de la preinscripció per al curs 21-22, amb la qual cosa el marge de temps per aplicar-lo va ser limitat. Aquest any, en la preinscripció per al curs 22-23, el decret es desplegarà amb «intensitat i contundència», segons ha remarcat Raquel Garcia, directora general d’Atenció a les Famílies i la Comunitat Educativa del Departament d’Educació.

Educació esgrimeix el decret d’admissions com a arma bàsica per combatre la problemàtica de la segregació i rebutja que la sobreoferta educativa provocada pel descens de la natalitat hagi d’agreujar el problema com sosté un informe de la Fundació Bofill presentat aquest dijous. En aquest sentit, Garcia apunta que en aquesta preinscripció ja s’ha fet una oferta de places més baixa que en anys anteriors i que cada curs s’anirà ajustant en funció de les necessitats. El decret ajudarà, reitera, a corregir la segregació.

La directora general confirma que la conselleria té present el descens de la natalitat, però posa èmfasi que el que més interessa és que «hi hagi un augment de la qualitat educativa i més atenció personalitzada a l’alumnat». «Comencem aquest curs amb la reducció de ràtios a P-3 i l’anirem estenent», afegeix.

Reserva coordinada

Un de les mesures apuntades a l’informe de la Fundació Bofill per evitar que la sobreoferta agreugi la segregació és la necessitat de coordinar l’oferta entre l’escola pública i la concertada. I aquesta és una de les novetats que aquest any ha introduït el decret d’admissions. «Per primera vegada hi ha hagut una reserva més ajustada i coordinada entre la pública i la concertada», emfatitza Garcia. «Ja hi ha hagut un descens de l’oferta inicial al 70% de les escoles concertades i al 99% de les escoles públiques», assenyala per afegir que quan es cobreixin les places, les ordinàries i les d’alumnes amb necessitats especials, es farà un nou reajustament. «Això contribuirà a anar reduint la segregació», insisteix.

Notícies relacionades

El decret posa èmfasi en l’alumnat més vulnerable i en aquesta preinscripció es distingeix entre dos tipus d’alumnes amb necessitats especials: els que tenen necessitats educatives derivades de problemes físics o de trastorns d’aprenentatge (són els NEE-A) i els alumnes socioeconòmicament vulnerables (NEE-B). En aquest últim grup s’ha fet especial incidència. Anteriorment només es reservaven dues places per grup per a alumnat amb necessitats especials i hi havia poca detecció fins al moment de la matrícula. Ara, explica la responsable del procés de preinscripció, en aplicació del decret, hi haurà una reserva de places ajustada a les necessitats reals de l’entorn i s’han posat mitjans per augmentar la detecció d’aquest alumnat ja des de la preinscripció.

Una altra novetat és que la reserva de places es mantindrà, no fins al dia anterior a la publicació de la llista d’admesos, sinó fins a l’inici de curs. «En els mesos d’estiu hi ha incorporacions d’alumnes i mantenint les reserves fins al setembre podrem detectar vulnerabilitats i redistribuir més equitativament l’alumnat», afirma Garcia, que admet que abans, al caure la reserva al juny, podia passar que bona part de la matrícula viva es dirigia cap a centres de més complexitat, que és on hi ha més vacants. «Les distribucions d’alumnes aconseguiran criteris de lluita contra la segregació», garanteix.