Mobilitat
L’AVE i Rodalies passaran per dins de la Sagrera el 2025 amb l’estació sense acabar
El Govern assegura que el 60% del projecte ja està executat i avança que els trens de l’R-2 circularan per la terminal, sense aturar-s’hi, abans que acabi l’any, mentre que l’alta velocitat farà el mateix d’aquí tres anys
Un mateix dia, a Barcelona s’han abordat dos temes vinculats amb la mobilitat que arrosseguen un inquietant historial de promeses incomplertes. D’una banda, la T-Mobilitat, la integració tarifària definitiva a Catalunya que, si tot va segons diu ara el Govern, hauria d’estar llesta a finals del 2024. D’altra banda, les obres de la Sagrera, que han rebut visita ministerial i el projecte, pel que sembla, ja està executat en un 60% i l’alta velocitat podria passar ja per dins de l’estació el 2025. Sense aturar-s’hi, és clar. Abans, la idea és que passi aquest mateix 2022, es colaran a la terminal els trens de la línia de Granollers (R-2 i R-11), després que el desembre del 2020, quan els treballs estaven al 40%, fessin el mateix les de l’R-1, el traçat del Maresme. Tots els convois passen i passaran de llarg fins a un data sense determinar, ja que el Govern no s’aventura a concretar més el calendari, per ara.
La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha fet un volt per la Sagrera, de la mateixa manera que van fer els seus predecessors a partir del 2009, quan van començar les obres prèvies a aquesta enorme cicatriu ferroviària que separa barris i districtes al nord de Barcelona. Ha explicat que ja s’han executat 540 dels 920 milions que es preveu que costi el projecte, i ha recordat que quan l’estació estigui a ple rendiment, per aquí passaran prop de 50 milions de passatgers a l’any. Serà, així les coses, la terminal ferroviària central de Barcelona, gresol de la intermodalitat per la seva connexió (a més de l’AVE, Rodalies i Regionals) amb el metro, els autobusos o el Bicing.
Els pisos
Notícies relacionadesLa Sagrera constarà de tres nivells. Per l’inferior circularan trens de Rodalies i Regionals, amb vuit vies i quatre andanes per sentit, de 240 metres de longitud i 11,8 metres d’ample. Per allà ja circulen els trens de l’R-1 i a finals d’any s’espera que facin el mateix els de l’R-2. Per poder executar aquesta connexió, aquesta línia quedarà tallat durant tres mesos a partir de finals d’agost entre Sant Andreu Comtal i el Clot-Aragó.
En el nivell intermedi hi haurà dos aparcaments per a fins a 1.500 vehicles, una zona per a taxis i l’accés a una nova estació d’autobusos interurbans. Mentre que en el nivell superior se situaran les línies d’alta velocitat: vuit vies amb quatre andanes de 400 metres de longitud i 12 metres d’ample. A aquesta estructura base s’hi ha de sumar una àrea per a operacions i logístiques de trens d’alta velocitat, la connexió amb les línies L4 i L9/L10 de Metro i la construcció d’un parc a la superfície de 38 hectàrees i 3,7 quilòmetres de longitud. Una vegada acabat, serà el parc urbà més gran de Barcelona, ja que la Ciutadella, amb el zoo inclòs, té una superfície de 31 hectàrees.