Violència de gènere

Crim del Pakistan: el pla català contra els casaments forçosos no arrenca

  • Fa dos anys que un equip d’experts de la UAB forma treballadors de l’Administració en aquest tema però assenyala que s’han de posar més recursos en l’acompanyament i recuperació de les víctimes

Crim del Pakistan: el pla català contra els casaments forçosos no arrenca
2
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Cada any, els Mossos d’Esquadra detecten prop d’una desena de casos de matrimonis forçosos. Però el doble crim de les dues germanes de Terrassa assassinades al Pakistan, igual com les dades que estudien les entitats socials, demostra que sota la superfície hi ha desenes de dones que no volen denunciar o ni s’atreveixen a verbalitzar-ho. Fa dos anys, la Generalitat va dissenyar el primer protocol a tot Espanya per afrontar aquesta realitat invisible. «Malgrat la pandèmia hem anat implementant la primera fase del protocol, però fa falta molt més, sobretot insistir en la fase de l’acompanyament i la recuperació de les dones», afirma Sonia Parella, sociòloga i membre del Centre d’Estudis i Recerca en Migracions de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que va participar en la redacció d’aquest pla.

El 2 de març del 2020, dues setmanes abans que esclatés la pandèmia del coronavirus, la Generalitat va presentar el primer protocol per abordar i detectar els matrimonis forçats a Catalunya. La idea era utilitzar la xarxa existent que treballa contra l’ablació de les nenes per incloure també els matrimonis forçosos, i ampliar-la en altres municipis. «Tenen coses en comú, però en la mutilació genital femenina treballem amb edats molt concretes, els matrimonis forçosos són molt més complexos: ens podem trobar des d’adolescents nascudes aquí fins a dones adultes i amb fills que són casades al seu país però quan són reagrupades a Catalunya continuen amb aquest maltractament perquè el matrimoni no és consentit», explica Parella.

Des d’aquesta presentació, Parella i el seu equip han fet més de 40 formacions a diferents treballadors de l’Administració. Cursos a totes les comarques catalanes on han participat treballadors dels serveis socials, escoles, metges i tècnics de joventut, entre altres. «És molt important tenir petits radars que puguin detectar els casos: saber en què consisteix, signes d’alarma...», prossegueix. «El que passa és que no n’hi ha prou, s’ha de treballar amb les diferents comunitats de migrants i aconseguir recursos i finançament», avisa Parella.

Moltes tasques pendents

Notícies relacionades

En aquest sentit, insisteix en la necessitat d’ampliar aquesta formació i sensibilització entre totes les comunitats de migrants, especialment de països on els matrimonis per força continuen estant plenament normalitzats. «No es tracta d’estigmatitzar, a Espanya fa relativament poc això també passava. Però és necessari anar trencant falsos mites i creences perquè siguin les comunitats les que aturin aquestes pràctiques i puguin activar també les alarmes. I només ho farem si ens hi acostem», assenyala.

Dos anys després de la posada en marxa del programa, l’experta demana aplicar la segona i tercera fase del protocol. Entre aquestes, destaca l’acompanyament a les víctimes i el treball per a la seva recuperació. «Les noies que volen aturar aquestes pràctiques estan en una situació molt complicada: han de trencar amb la família, els seus vincles, la seva comunitat. En definitiva, perden la seva identitat i necessiten estar acompanyades en aquest procés». I aquí és on es fa més que evident la falta de fons. «El protocol pot estar molt bé però si no es finança... es quedarà en un paper mullat», diu. Alhora, Parella apunta que la falta de mitjans per a les noies que pateixen matrimonis forçosos també és aplicable a les víctimes de la violència masclista: la falta de vivendes per a la seva reinserció, les llargues cues d’espera per accedir a les cases d’acollida o les dificultats que tenen les entitats per aconseguir vivenda.