«El millor és quedar-se a casa», fa broma Òscar Llatje, al preguntar-li quina és la millor hora per a les operacions sortida i retorn del cap de setmana amb cotxe. El responsable de Seguretat Viària i Mobilitat del Servei Català de Trànsit analitza la situació de l’AP-7 sense massa asos a la màniga, però sí que aporta alguns trucs i tendències que poden ajudar a passar el mínim temps possible a la carretera. Planificació, conducció eficient, renúncies i tecnologia mariden en una solució que pot alleujar, però no evitar els problemes derivats de la superpoblació de vehicles que viu l’autopista més freqüentada de Catalunya.
Divendres és un dia molt complicat. A qualsevol moviment vinculat a l’oci s’han d’afegir els més de 900.000 automòbils que entren i surten de Barcelona. Mobilitat obligada, se’n diu, per la qual cosa té a veure amb la necessitat d’anar a treballar o estudiar. Entre les 15 i les 21 hores de divendres, s’ajunten els que surten de cap de setmana amb els que tornen a casa, així que aquestes són les hores a evitar tant sí com no, assenyala Llatje. Sopar, nens amb el pijama posat, carretera i manta és probablement la millor opció per aquest dia. Els més afortunats poden sortir abans de les tres de la tarda i els embussos seran pràcticament inexistents.
Quant a diumenge, indica aquest responsable de Trànsit, se n’han adonat que cada vegada hi ha més gent que avança la tornada a casa, entre les 11 i les 15 hores, per evitar els embussos més crus de la tarda. Entre les 3 de la tarda i les 10 de la nit és quan l’AP-7 arriba al clímax de trànsit amb cues quilomètriques tant al sud com al nord de Barcelona. Que se’n vagin abans, per cert, implica menys activitat econòmica als municipis vacacionals. Com divendres, l’activitat sol calmar-se a partir de les 10 de la nit. Pel que fa a dissabte, el més intel·ligent és sortir amb el sol o esperar-se a després de dinar. En qualsevol cas, sempre amb la seguretat que estem renunciant a alguna cosa, per davant o per darrere, per no perdre els nervis a l’asfalt.
Llistat d’incidències
Fins aquí, el que fa referència als horaris. Però hi ha altres eines. La tecnologia, per exemple. Trànsit disposa d’una pàgina web en què comparteix totes les incidències de trànsit de la xarxa catalana de carreteres. Al neòfit potser li costa entendre-la al principi, però es troba la manera amb facilitat. Apareix el tipus d’incidència, la via i el punt quilomètric i el tram afectats. S’actualitza constantment i és útil, sobretot, per conèixer la mida de l’embús. En el moment d’escriure aquestes línies, per exemple, dijous a les 13.52 hores, el més destacat són els 17,5 quilòmetres de circulació amb congestió que queden a l’AP-7 a l’altura de Barberà del Vallès, on a les set del matí s’ha incendiat un camió cisterna que ha tallat l’autopista en els dos sentits.
Però al marge de la foto del moment, hi ha dues aplicacions que venen molt bé per saber com està la cosa segon a segon. Waze és una xarxa social de mobilitat que s’alimenta de la informació que aporten els usuaris (anomenats ‘wazers’), que estan geolocalitzats a la carretera. Al marge dels embussos, hi ha informació sobre controls policials, vies bloquejades, condicions climatològiques o accidents. Trànsit, de fet, explica Llatze, col·labora amb Waze alimentant-los amb la seva informació pròpia. A diferència de Google Maps, que és l’altra aplicació en què també es poden dibuixar rutes, Waze ofereix informació sobre el tipus d’incidència. Waze, a més, informa sobre el temps de viatge en funció de l’hora que s’hagi de sortir, partint de prediccions sobre l’estat del trànsit. Les dues opcions tenen una fiabilitat molt similar quant a les dades que aporten a l’usuari.
Circulin, sisplau
Notícies relacionadesHoraris i aplicacions; ¿què més hi ha? La manera de conduir, per exemple. El 55% dels sinistres a l’AP-7 són col·lisions en què un cotxe que xoca amb el de davant. Deixar distància de seguretat és fonamental perquè el temps de reacció i frenada permeti evitar el contacte amb l’altre vehicle. Al marge de les ferides que pugui causar l’accident, hi ha els efectes que tenen aquestes incidències en la circulació. Primer perquè hi ha carrils que queden tallats. I segon perquè es genera el maleït efecte tafaner, la inevitable mirada dels conductors quan passen al costat dels cotxes accidentats. Aquesta reducció de la velocitat pot no notar-se immediatament, però la concatenació d’interlocutòries aixecant el peu de l’accelerador és el que genera la congestió. En una via amb un 20% més de trànsit que el 2019, això és una cosa que s’ha de tenir molt en compte.
«Qualsevol pertorbació –assenyala el responsable de Trànsit– afecta quan parlem d’una via amb una densitat de 1.700 vehicles per hora i carril. En aquestes circumstàncies, l’efecte tafaner, però també una pujada on alguns cotxes amb escassa potència van més a poc a poc o l’entrada a l’autopista, poden generar l’efecte acordió i retencions». Una altra alternativa és utilitzar el transport públic, una opció molt més complicada en cap de setmana que en dies feiners. L’oferta, tanmateix, en la majoria dels casos, segueix lluny de ser considerada una variable eficient a tenir en compte. El que segur que és eficient, a més de la tecnologia, la planificació i la conducció, és carregar-se de paciència.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.