El curs 2022-23 a Catalunya

Educació torna a oferir recuperar l’hora lectiva de primària aquest setembre

  • Ho condiciona que hi hagi un «gran pacte social» perquè el Govern pugui «prioritzar» la inversió

  • El departament demana «responsabilitat» als sindicats perquè el curs comenci amb normalitat

2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

El Departament d’Educació ha apel·lat aquest dijous, tot just conèixer la convocatòria de vagues el 7 i 28 de setembre a les escoles catalanes, a la «responsabilitat» dels sindicats de professors perquè «després de dos anys de pandèmia, aquest pugui ser un curs el més normal possible». La secretària general d’Educació, Patrícia Gomà, ha tornat a posar sobre la taula l’oferta de recuperar l’hora lectiva a primària aquest setembre i a secundària, el curs 23-24, oferta que va retirar després que els sindicats la rebutgessin el mes d’abril passat. Però ho ha condicionat que hi hagi «un gran pacte social» entre el departament i els sindicats perquè el Govern pugui «prioritzar» les inversions.

Recuperar l’hora lectiva a primària suposaria incorporar al sistema 1.463 mestres, amb un cost de 67 milions d’euros. El mateix a secundària permetria sumar 2.009 professors i requeriria una inversió de 104,7 en secundària. Els sindicats volen que es faci tot aquest curs. És una de les seves reivindicacions irrenunciables.

Aquesta oferta que ha reprès Gomà, i que segons ha dit «sempre ha estat vigent», la va retirar el departament a l’abril adduint que ja no era viable aplicar-la per motius tècnics relacionats amb el tancament de plantilles. La secretària ha explicat que si ara, en el cas que hi hagués acord, s’aprova, els docents «no podrien entrar com a plantilla estructural perquè aquesta plantilla ja està tancada i publicada. Però com a reforç sempre es poden incorporar docents fins a l’últim minut».

Els sindicats han instat el departament que, si està d’acord a recuperar l’hora lectiva, que ho faci al marge de les seves reivindicacions. Gomà ha assenyalat que això no és possible perquè la conselleria no té recursos econòmics suficients. «Necessitem un pacte social perquè el Govern ho assumeixi com a prioritat i hi destini els recursos necessaris. Un acord social justificaria la inversió. El departament no pot fer-ho unilateralment i immediatament», ha argumentat.

Gomà ha assegurat que el departament està «obert al diàleg i al pacte» i que vol «un gran acord social amb els sindicats per establir el marc de reversió de les retallades» en educació.

Quant al curs 22-23, la secretària general ha recordat que arriba amb tres novetats: la gratuïtat d’Infantil 2, la baixada de ràtios d’Infantil 3 i l’aplicació del decret d’admissions pel qual l’alumnat vulnerable té ja preassignat suport econòmic.

Incorporació de 2.441 docents

Notícies relacionades

També ha posat en valor la incorporació de 2.441 professionals al sistema educatiu aquest curs vinent. «Són dotacions estructurals que ja es quedaran en el sistema», ha remarcat Gomà. Els sindicats han relativitzat aquesta incorporació remarcant que aquest curs Catalunya perd els 3.000 professionals de ‘reforç covid’, que finançava el Govern central, i que d’aquests 2.441 docents, 1.022 corresponen a Formació Professional per fer front a l’augment de places d’aquest curs. «En realitat hi ha un dèficit de 600 docents», ha assenyalat el portaveu del sindicat Aspepc, Xavier Massó.

El departament ha demanat al Govern central que mantingui els 3.000 docents de ‘reforç covid’, una cosa que per ara el Ministeri d’Educació ha rebutjat.