Mobilitat

Les 12 setmanes de tall a Sant Andreu agreugen la tornada a la rutina de milers d’usuaris de Rodalies

Les obres de Sant Andreu Comtal deixaran sense poder travessar Barcelona a tots els viatgers que vinguin de les línies R-2 Nord i R-11

  • Entre el 19 de setembre i el 2 de desembre els trens de les línies R-2 Nord (la que va de Sant Celoni a l’aeroport) i R-11 (la línia que uneix Barcelona i Girona) començaran i acabaran el seu recorregut a Sant Andreu Comtal, des d’on els viatgers hauran de buscar alternatives per arribar fins a la feina

A1-154897845.JPG

A1-154897845.JPG / RICARD CUGAT (EPC)

5
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

-Però... ¿hi haurà obres?

Una noia s’acosta al grupet que hi ha sota els arcs de l’estació de Sant Celoni (Vallès Oriental), on un grup de viatgers veterans acabats d’incorporar a la feina es comencen a preparar per al que s’acosta. Sí, hi haurà unes obres tremendes que faran que entre el 19 de setembre i el 2 de desembre els trens de les línies R-2 Nord –la que va de Sant Celoni a l’aeroport)– i R-11 (la línia de Girona) comencin i acabin el seu recorregut a Sant Andreu Comtal. Des d’aquí, els seus 15.500 viatgers diaris per sentit hauran d’agafar la línia 1 del metro cap al centre de la ciutat.

Les obres que interrompran el trànsit ferroviari entre Sant Andreu Comtal i el passeig de Gràcia, que serviran per poder posar en servei, a finals d’aquest any, el traçat definitiu de la línia ampla convencional Barcelona-Girona i la nova estació de Rodalies de Sant Andreu suposen un maldecap afegit a la ja habitualment dura rutina de milers d’usuaris de Rodalies, que encara no tenen gaire clar com arribaran fins a la feina i, sobretot, quant temps trigaran. Viatgers per qui la gratuïtat del servei aquests mesos –una cosa coincidirà amb l’altra– no els compensa «ni de lluny» l’increment de temps de viatge. De Sant Andreu a Bellvitge hi ha 23 parades de metro. 35 minuts, un cop el viatger aconsegueixi accedir-hi. Pràcticament el mateix temps que anar de Sant Celoni a Sant Andreu. 

Falta d’informació

La cara de la jove ja integrada al grupet al descobrir el que li espera és tot un poema. Aquest dijous no hi havia a l’estació de Sant Celoni –una de les grans damnificades– cap cartell avisant d’unes obres que, segons es va anunciar en un primer moment, havien de començar a finals d’agost però que finalment començaran la segona quinzena de setembre. 

Tot i que la principal alternativa oferta és el metro –una línia vermella que ja va molt plena amb els usuaris habituals– Rodalies també anuncia que establirà un «servei complementari de busos llançadora» entre Sant Andreu i la Sagrera-Meridiana, entre les 6 i les 10 del matí i de 16 a 20 hores de la tarda, cada 15 minuts els dies feiners. Els viatgers de Granollers-Centre, una de les estacions de la línia amb un volum d’usuaris més gran, de dilluns a divendres entre les 6 i les 10.30 hores del matí disposaran també d’autocars directes a l’estació de la Sagrera-Meridiana, i en sentit contrari entre les 17 i les 20.30 de la tarda. 

El tall també afectarà el servei a l’aeroport, que durant aquestes 12 setmanes naixerà i morirà a l’estació de França. Durant aquest període reprogramaran també els horaris, i «el bitllet de tren servirà per al metro a les estacions que connectin amb Sant Andreu», insisteix un portaveu de Renfe.

El cap de setmana previ a «la gran afectació» –els dies 17 i 18 de setembre– els trens ni tan sols arribaran a Sant Andreu: naixeran i moriran a Montcada i Reixac (l’estació anterior). 

La Cecilia baixa a treballar a Barcelona amb tren cada dia des de 1992. Tres dècades en què ha vist de tot, encara que una afectació tan gran com aquesta –pel que suposa i, sobretot, pel temps que durarà– no la recorda. «I, quan acabin amb Sant Andreu començaran amb el soterrament de Montcada», adverteix i tem a parts iguals aquesta viatgera, que el que pitjor porta és la falta d’informació. «Primer van dir a finals d’agost, ara és un mes més tard, però ens en anem assabentant perquè n’estem molt pendents; hi ha moltíssima gent que no sap res i s’ho trobarà de cop», assenyala asseguda en el mitja distància que sol agafar cada matí amb la seva amiga Àngels, que també porta a la motxilla lustres d’històries del tren. 

«¿Ens el pagaran?»

«Si ens obliguen a agafar el metro mentre abans no teníem necessitat, ¿ens el pagaran?», es pregunta incrèdula ja que en la informació de la seva pàgina web –fins al moment tota la que tenen– no es diu res sobre el tema; malgrat que fonts de Rodalies asseguren a aquest diari que el metro serà gratuït per als viatgers damnificats que utilitzin aquest transport com a alternativa al tall.

El patiment viatja en totes dues direccions. Arribar tard a la feina aclapara –i no poc-, però també estressa –i no menys– no saber quan (ni com) tornaràs a casa. «Per a les persones que sortim tard de treballar, no saber a quina hora arribaràs i, a més, pensant que l’endemà has d’anar-te’n abans perquè el panorama serà el mateix, és dur», afegeix la Marta, que comparteix vagó i trajecte amb la Cecilia i l’Àngels. Totes tres, a més, posen en dubte que siguin «només» 12 setmanes. L’Àngels s’ho pren amb resignació: «És el que hi ha. Fins que vegem els nous horaris i com funciona tot, millor no pensar-hi».

El colofó final

Teletreball com alternativa

Teletreball com alternativaLa Noelia, usuària de l’R-11, lamenta la falta d’alternatives reals. Treballa a la Ciutat de la Justícia i haver de baixar a Sant Andreu i agafar el metro fins a Santa Eulàlia li suposa pràcticament doblar el temps del trajecte. Tenint en compte que entra a treballar a les 8 del matí, l’estrès que li provoca no és una qüestió menor. Lamenta la poca informació al respecte –desconeix encara els nous horaris provisionals– i assenyala que les empreses haurien de flexibilitzar el teletreball davant situacions com aquesta.

Notícies relacionades

Fonts de Renfe insisteixen que hi haurà informació tant a les estacions com als trens i que intentaran minimitzar els problemes causats als usuaris.

Operació la Sagrera

Després de la molesta operació, que s’allargarà tot el tercer trimestre de l’any, culminarà, en paraules de Renfe, «la segona gran fita per a l’explotació ferroviària de l’operació la Sagrera-Sant Andreu». El nou traçat de la línia té una longitud de 4,3 quilòmetres, dels quals 2,8 quilòmetres seran soterrats, acabant d’aquesta manera amb una barrera històrica en aquest punt de la ciutat. Venint del nord, el nou traçat començarà sota el nus de la Trinitat. Després d’un tram a l’aire lliure, s’endinsarà en el túnel de Sant Andreu, amb parada a la futura estació de Rodalies de Sant Andreu, fins arribar a l’interior de l’estació de la Sagrera.