Tornada al col·le a Catalunya:

El protocol d’Educació per les onades de calor a les escoles: evitar les hores de més sol i hidratar-se

  • El departament remet als centres un document amb una guia d’actuació que exclou suspendre les classes

  • Deixa per a «mitjà i llarg termini» l’elaboració d’un pla d’emergència climàtica

El protocol d’Educació per les onades de calor a les escoles: evitar les hores de més sol i hidratar-se

Twitter @Escola_Lavinia

2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Professors i alumnes van acabar el curs passat patint les altes temperatures de l’onada de calor del juny. Després de les successives onades de calor d’aquest estiu, el Ministeri d’Educació va anunciar aquest agost un pla d’«adaptació climatològica» per als centres educatius de tot Espanya, a consensuar amb les comunitats autònomes. A Catalunya, el Departament d’Educació ha enviat aquest dijous a totes les escoles i instituts un protocol de recomanacions de cara a les onades de calor. Exclou l’opció de suspendre les classes els dies d’altes temperatures. Un toc d’atenció als centres que el juny passat van demanar aquesta mesura.

El document, elaborat conjuntament amb el Departament de Salut i la Societat Catalana de Pediatria, inclou una sèrie de mesures preventives i organitzatives per afrontar les jornades d’altes temperatures. Entre aquestes, abaixar les persianes, mantenir la ventilació creuada, evitar el sol i fer activitats físiques en les hores de màxima insolació (de 12.00 a 16.00 hores) així com en espais tancats, utilitzar al màxim les zones d’ombra i hidratar-se.

Gomà ha remarcat que, tot i que no poden enviar els alumnes a casa, la direcció dels centres, en virtut de l’autonomia organitzativa poden «flexibilitzar la distribució horària de les activitats amb la finalitat d’adaptar-se a les circumstàncies d’altes temperatures excepcionals».

El protocol sí que contempla la possibilitat que un alumne no vagi a l’escola en dies d’onada de calor: «Les faltes d’assistència motivades per les altes temperatures podran considerar-se justificades sempre que hagin sigut comunicades per la família de l’alumne».

Adaptacions energètiques a llarg termini

Notícies relacionades

La secretària de la conselleria, Patrícia Gomà, ha admès en la roda de premsa de presentació del curs 22-23 que és una «primera fase», mesures «a curt termini», de cara al «setembre i juny» i ha avançat que «a mitjà i llarg termini» el departament desenvoluparà un pla d’emergència climàtica que vagi en la línia dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i que inclourà «modificacions i adaptacions» als centres educatius amb «mesures correctores sostenibles energèticament». No ha assenyalat en què consistiran aquestes adaptacions.

En la majoria d’escoles no hi ha aire condicionat. Funcionen a base de ventiladors i finestres obertes. Els sindicats de docents han criticat la «inacció» del departament i han tornat a reclamar plans d’eficiència energètica i climatització i aïllaments tèrmics adequats. El juny passat, la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, ja va descartar posar aparells d’aire condicionat a les aules «perquè no és sostenible energèticament».