CRISI CLIMÀTICA

¿Amb el teu jet o amb el meu? Els ecologistes obren foc contra les ‘emissions de luxe’ de les ‘celebrities’

  • El cas Mbappé impacienta els activistes climàtics després d’un estiu en què els jets han cosit el cel

  • Una hora amb avió privat equival a tres mesos d’emissions d’un europeu

¿Amb el teu jet o amb el meu? Els ecologistes obren foc contra les ‘emissions de luxe’ de les ‘celebrities’
5
Es llegeix en minuts
Núria Navarro
Núria Navarro

Periodista

ver +

La rialla de Mbappé al suggerir-li el tren per desplaçar-se de París a Nantes a disputar el partit del PSG amb la Juventus. Les pretensions a Instagram de Kylie Jenner i la seva parella, Travis Scott, que, plantats entre els seus respectius jets, es pregunten: «¿Anem amb el teu o amb el meu?». Els 170 viatges en avioneta –des de començament d’any– de Taylor Swift, que encapçala el rànquing de celebritats que més empremta de carboni produeixen per via aèria (8.293 tones de CO2), segons ADS-BExchange, font de l’actiu compte de Twitter @CelebJets. Aquesta i altres ostentacions impacienten els activistes climàtics en un moment en què, segons càlculs del Fons Mundial per a la Naturalesa (WWF), els recursos previstos per a tot el 2022 es van esgotar el 28 de juliol i el planeta ja dona voltes en números vermells.

Barça, Espanyol i Girona

Els jets no són l’únic luxe «anticlimàtic» que exhibeixen, ufans, els influents, però, com la sang, són els més escandalosos: per innecessaris –hi ha registre de trajectes de 10 minuts– i perquè una hora de vol emet dues tones de CO2, quan la mitjana d’un ciutadà de la UE és de 8,2 tones en tot un any, segons estima Transport & Environment. I la reacció no s’ha fet esperar. Ecologistes en Acció ha aprofitat aquesta setmana la falca informativa del somriure de Mbappé per interpel·lar a través de les xarxes els principals clubs de futbol de Catalunya –Barça i Espanyol– sobre la seva política de viatges i les accions previstes en la lluita contra el canvi climàtic, refrescant, de passada, la memòria a Joan Laporta, que es va presentar a les eleccions del Barça amb un programa que incloïa mesures de sostenibilitat, com l’ús del tren en trajectes inferiors als 500 quilòmetres. 

El desenraonat cas d’Elon Musk

Aitor Urruticoechea, un dels coordinadors estatals deFridays for Future, que veu problemàtic el cas dels futbolistes –«alguns procedeixen d’entorns humils i poden ser vistos com a exemples de superació»–, afegeix el desenraonat cas d’Elon Musk, el fundador de Tesla, que es vanta de potenciar una mobilitat sostenible però no se separa del seu jet (un ‘bot’ de Twitter, @ElonJet, detalla cada vol que realitza). I Pablo Muñoz, d’Ecologistes en Acció, posa el ‘zoom’ en Espanya i assenyala que el ‘Falcon’ del president espanyol «consumeix, en una hora de vol, uns 1.300 litres de combustible, que equival a dues tones de CO2, l’empremta de carboni d’un ciutadà espanyol en cinc mesos.»

La narrativa importa

«El problema no és –només– que menyspreïn l’impacte energètic que causen, sinó que estan en una posició en què la gent ho pot normalitzar», alerta l’activista ambiental Andreu Escrivà. «El paper dels jets privats en el balanç de carboni global és petit, però a nivell simbòlic, emocional i narratiu, si els que tenen privilegis se’n riuen de la resta, la transició ecològica pot ser percebuda com a injusta, perquè l’esforç no és compartit», puntualitza Escrivà. «Necessitem canvis estructurals urgentment, però també que els ‘Mbappés’ del món no se’n riguin quan els pregunten si van amb tren», matisa.

Segons el seu parer, són importants les mostres de rebuig dels seus seguidors i la constel·lació de comptes a les xarxes que fan d’altaveu de la seva mala conducta. «Les celebritats són gent que no només fa puntades de peu a una pilota o que canta, sinó que són una marca amb interessos comercials al darrere. Si empitjora la percepció ciutadana, deixen de vendre samarretes i cosmètics».

Equació inversa

María García, una altra coordinadora d’Ecologistes en Acció, assegura que, en l’escala i el temps del qual es disposa per revertir la situació crítica, la prioritat és que siguin els governs els que imposin regulacions per canviar els comportaments socials, «perquè són els governs els que, des dels anys 90, han orientat les seves polítiques a privilegiar l’aviació –ampliació dels aeroports, exempcions fiscals–, davant l’alternativa ferroviària».

«És un problema sistèmic –coincideixen des de Fridays for Future–. Està en la nostra manera de viure, de produir i de relacionar-nos, però per pressionar els governs necessitem la implicació dels referents culturals, del seu efecte contagi». «Ho hem vist amb la campanya Me Too, que va iniciar una dona negra i pobra, Tarana Burke, però que dos anys després va esclatar quan una actriu va fer el pas endavant i va generar un efecte bola de neu», anota María García.

«En un context de decreixement de recursos energètics i materials, la manera de donar-li la volta és presentar models de coherència amb ‘influencers’ que parlin del seu gaudi posant el bé comú per davant», anota María García. Un exemple seria el del Forest Green Rovers, un equip que no té l’estatura del Manchester ni del City, però que és el primer club de futbol 100% ecologista del món: ofereix menús vegans els dies de partit, vesteix equipaments confeccionats amb residus de cafè molt i plàstic reciclat i juga sobre una gespa lliure de químics. Uns valors que van portar el defensa del Barça Héctor Bellerín a convertir-se en el segon accionista més gran del club.

Com Bellerín, assenyala Pablo Muñoz, d’Ecologistes en Acció, «els famosos han d’adoptar discursos més responsables i menys frívols». De moment, apuntala la seva esperança en les reaccions immediates de condemna dels fans a les ostentacions de rics i influents –«especialment dels joves»–, que s’han expandit aquest estiu.

Notícies relacionades

Una mostra de la seva eficàcia és que el ministre francès de Transports, Clément Beaune, hagi sortit al pas assegurant que estudia limitar els vols en jet privat de particulars i empreses («s’estan convertint en el símbol d’un esforç a dues velocitats»). O que Xavi Hernàndez, el míster del Barça, admetés dijous que està disposat a acceptar un canvi en els desplaçaments si ho demana el Govern o la Generalitat.

«Demanem eliminar els vols per a trajectes que tinguin alternativa terrestre de fins a tres hores i desincentivar l’ús de jets aplicant impostos al combustible, perquè n’estan exempts», proposen des d’Ecologistes en Acció. Sense polítiques, preveu el Carbon Market Watch, les emissions creixeran fins a un 300% el 2050.