Mobilitat

La Generalitat sospita que el Govern prolongarà la rebaixa del transport públic fins a les eleccions municipals

La Generalitat podria deixar Catalunya fora d’una eventual pròrroga, un alt preu polític que, d’altra banda, alleujaria la precària situació econòmica de l’ATM

La Generalitat sospita que el Govern prolongarà la rebaixa del transport públic fins a les eleccions municipals

Ricard Cugat

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La memòria del contribuent és curta, i ja que les eleccions municipals se celebren a finals de maig, la lògica que mou la política convida a pensar que les rebaixes en els títols de transport públic, que acabaran amb l’arribada del 2023, es mantindran fins al juny. Aquest és un escenari més que possible, segons l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), el director general de la qual, Pere Torres, ha reunit aquest dimecres la premsa per explicar com està la situació des que l’1 de setembre es van aplicar els descomptes. La demanda ha crescut i ja està a prop dels nivells previs a la pandèmia, però aquesta bona notícia amaga moltes incògnites, perquè res se sap sobre què passarà el dia que el metro, el bus, el tramvia o el tren recuperin el preu de tota la vida. Mentre això no arriba, i amb la incògnita sobre el futur de la mesura, el sistema i els seus operadors privats passen un moment de tensió i incertesa. O el que és el mateix: ¿qui i com pagarà tota aquesta festa?

«Tothom sap que aquesta mesura difícilment es retirarà abans de les municipals», ha compartit Torres, que ha admès que aquesta era una compareixença «prematura per arribar a conclusions». Ha desgranat totes les dades de demanda, però ha demanat més temps «per assentar-les i posar-les en context». En resum, el director de l’ATM creu que no hi ha prou informació que aporti novetats rellevants. Perquè no se sap si els viatgers nous venen del cotxe o si era gent que anava a peu o amb bicicleta, com se sospita, i perquè no es té en compte que el sistema ja estava creixent amb la recuperació postpandèmica. «L’única dada segura és que la recuperació s’està produint més ràpid del previst». L’ATM preveia acabar l’any al 90% de les validacions del 2019, i en el dia d’avui ja estem, gràcies als abonaments subvencionats, a prop del 100% a moltes xarxes. Quan acabin les bonificacions es podrà comprovar si l’escalada ha sigut transitòria o si ha vingut per quedar-se.

Sense marge

Sobre la possibilitat de prolongar la mesura, Torres ha recordat que l’última paraula, en qualsevol cas, la tindria la Generalitat de Catalunya. També per a Rodalies, perquè el decret del Govern de Pedro Sánchez també estableix que és el Govern qui té la paella pel mànec. Però les municipals se celebren també per a ERC i Junts, socis en l’executiu català, per ara, així que el seu marge per quedar-se fora de la gratuïtat, si s’allargués el període en la resta de l’Estat, seria políticament escàs. Tècnicament, la cosa és molt diferent.

Notícies relacionades

L’ATM calcula que el sobrecost energètic d’aquest any, derivat de l’augment de preus de l’energia i el dièsel, serà d’uns 170 milions d’euros. Uns diners que no tenen. A això cal sumar-hi que no s’entreveu en l’horitzó un increment de les tarifes mentre duri la guerra d’Ucraïna i vagi agafant múscul la crisi que s’intueix a partir de tardor. Tampoc ajuda, ha assenyalat Torres, que el Govern no hagi concretat quants diners transferirà i quan. «No sabem quant ens tocarà, anirà en funció de quants ajuntaments sol·licitin la bonificació i encara està el termini obert perquè l’han anat ajornant». «Tenim un problema econòmic majúscul», ha compartit Torres, que ha inclòs els operadors privats, molts dels quals, amb línies de bus en servei, estan patint el transvasament de viatgers cap al tren.

Quant a la demanda des que es van aplicar les rebaixes, les coses estan de la següent manera respecte al 2019: Ferrocarrils està un 0,78% per sota en nombre de validacions, al metro de TMB li falta un 1,17% per igualar, el Tram se situa 2,5% per sota i Renfe és el que té més marge amb 7,91% menys de viatges que fa tres anys.