Transport públic

Tall de Rodalies a Sant Andreu Comtal: 11 setmanes d’«aventura diària»

  • Els viatgers de l’R2 i l’R11 col·lapsen l’entrada del metro en hora punta per poder seguir cap al centre de Barcelona, mentre Adif s’esforça per inserir les vies d’aquestes dues línies dins de la futura estació de la Sagrera

  • Els usuaris parlen de «caos» i «burla», però que hi hagi obres i afectacions també és símptoma que alguna cosa per fi es mou en la millora de les infraestructures ferroviàries a Catalunya

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’editorial Timun Mas es va fer d’or en els anys 80 amb una sèrie de llibres en què el lector era amo i senyor del desenllaç de la trama. «Tu ets el protagonista d’aquesta història, tria entre 20 solucions diferents», deien els volums, sota l’avanttítol de «tria la teva pròpia aventura». Aquesta sensació de papallones a la panxa és la que aquest dilluns han experimentat molts usuaris de Rodalies. En concret, els viatgers que baixen a Barcelona des de Portbou (R11) o des de Maçanet (R2). Però aquí, a diferència d’aquella entretinguda lectura, el matí, i els que falten fins al 2 de desembre, amb prou feines ha destil·lat emoció positiva tot i que un, efectivament, pogués triar com finalitzar el seu camí. Llarga processó de passatgers a Sant Andreu Comtal per agafar el metro i poder entrar de ple a la gran ciutat. Molts dubtes al vestíbul, perquè ningú sap per quina via vindrà el pròxim tren. Informadores amb paciència d’elefant, però sense gairebé res a reportar. Tot, perquè una mica més enllà es treballa a l’estació de la Sagrera. Tot, al cap i a la fi i aquí hi ha la ironia, perquè després de molts plans promesos, per fi Catalunya avança en matèria d’infraestructures ferroviàries.

Comencem amb la informació de servei públic. Des d’aquest dilluns i fins al 2 de desembre, els trens de l’R11 i l’R2 tenen origen i final a Sant Andreu Comtal, ja que la circulació està interrompuda. Raó: en aquests dos mesos i mig es traslladaran les vies a l’interior de la futura estació intermodal de la Sagrera, cosa que ja es va fer en el passat amb els trens del Maresme. Els usuaris que arribin al vell baixador tenen dues alternatives: caminar tres minuts i agafar l’L1 del metro (parada de Sant Andreu) o, només en hores punta, agafar el bus llançadora que els deixa a la Sagrera-Meridiana (una opció que bé pocs han abraçat aquest dilluns). També hi ha la possibilitat d’agafar un autobús de Renfe a Granollers (amb mateix destí) o baixar en alguna estació, com Montcada, que coincideixi amb una altra línia de Rodalies que sí que entri a Barcelona sense més sobresalts de l’habitual. Hi ha, per descomptat, altres alternatives, com recórrer a les línies de bus interurbà o agafar el vehicle privat.

«Molt seriosos»

El principal problema s’ha registrat a l’hora punta matinal, amb aglomeracions a l’entrada de metro que han fet coincidir els que arribaven a Sant Andreu amb els que pretenien arribar al centre de Barcelona. El vestíbul, amb l’embolic de la compra de bitllets, que si el de Rodalies val o no val (sí que serveix, no se n’ha de comprar cap altre), era un garbuix d’usuaris del transport públic que no ha amainat fins a passades les nou del matí. El trajecte des de Rodalies fins al metro és d’uns tres minuts, amb dos passos de vianants, un semàfor, cinc bars i una font pel camí. Una patrulla de la Guàrdia Urbana s’ha encarregat d’organitzar la llengua humana cap al soterrani. «Amb prou feines s’han queixat, però van molt seriosos, això sí», relata un dels agents.

Paraules com «caos», «desordre», «conya» o «desastre» apareixen en moltes de les converses amb els afectats i entre ells. Tot i que més d’un, potser els més experts a manejar la informació, ha assenyalat que en el futur, quan la Sagrera estigui acabada, «tot anirà una mica millor». «O això espero», ha puntualitzat el jove consultat, estudiant de la UPC. Si complicat ho tenien els que arribaven a Barcelona, amb un temps de viatge que podia arribar a doblar-se en el cas d’haver de recórrer tota l’L1 (uns 50 minuts), menys fàcil ho tenen els que surten de Sant Andreu Comtal.

A l’estació hi ha no pas menys de 30 persones amb peto de Renfe, d’Adif o de seguretat. Cap d’ells sabia per quina via vindria el pròxim tren, cosa que ha obligat a mantenir els viatgers o al vestíbul o al pont, a ple sol, perquè baixar a una de les andanes resultava en un 50% d’encert.

Tasques pendents

«Això serà així cada dia?», ha preguntat una viatgera amb destí Girona. «No ho sabem, serà una aventura diària», ha admès una de les informadores. «Aquí ens posarem morenos», ha fet broma. El comboi que ha arribat poc després de les 11 h se n’ha anat buit. Una avaria, assegura el personal de Renfe, obliga que surti buit. Un tren menys. «La resta venen amb retard, però aniran venint». «¿Però quan?». «Això no ho sabem». I així tota l’estona, amb molta més resignació que nervis amb perill de desbordament.

Notícies relacionades

El tall de les línies R2 i R11 se suma a una llarga llista d’afectacions a Rodalies que ja van començar a l’abril. Responen al pla anunciat l’abril del 2020 pel Govern, que promet una inversió de 6.400 milions fins al 2030 per millorar les infraestructures ferroviàries a Catalunya. No és la primera vegada que des de Madrid arriba un compromís semblant, però sí que és la primera vegada que el compromís s’acompanya de licitacions concretes i d’adjudicacions. És a dir, diners sobre la taula.

El tall d’aquest dilluns respon a la necessitat d’integrar les vies d’aquests dos traçats a l’interior de la futura estació de la Sagrera. Aquesta maniobra, que ja es va fer el desembre del 2020 amb l’R1 del Maresme, permetrà, entre altres coses, obrir en un futur pròxim la nova estació de Sant Andreu. Per al 2025 es preveu que també hi hagi dins de la terminal el ramal de l’alta velocitat, que segueix sense data concreta per a la seva estrena.