Dret a l’educació

Famílies de nens amb necessitats especials denuncien retallades

  • Mentre el Departament d’Educació insisteix que «aquest serà el curs de l’escola inclusiva», diverses famílies es rebel·len contra la disminució d’hores d’auxiliars de suport

  • «En l’entrevista de benvinguda em van vendre unes hores de cuidadora i ara em trobo que no és el que em van explicar», denuncia una mare d’un nen d’I-3 al Vendrell

A1-157355482.JPG

A1-157355482.JPG / PAU MARTÍ (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

S’han unit per sumar forces i lluitar junts, conscients que, ara com ara, l’única manera d’aconseguir els recursos necessaris perquè els seus fills puguin assistir a l’escola amb la màxima normalitat possible és fent soroll. La llista de famílies que han aconseguit hores de cuidadora o infermeres escolars gràcies a la pressió mediàtica i a les xarxes socials és llarga. «No hauria de ser així, però no tenim cap altre remei. Tot el que demanem està reconegut per llei des del 2017, però, cinc anys més tard, hem de continuar batallant cas per cas, nen per nen», assenyalen des de les entitats. Aquesta mateixa setmana la Federació Catalana d’Autisme feia públic un comunicat en el qual denunciava l’abandonament de les famílies per part del Departament de Educació i els inconvenients que en moltes ocasions els han posat en els processos d’inscripció i en l’assignació d’auxiliars de suport –o cuidadores–, situació que, insisteixen, «augmenta la desprotecció de l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEIA) a les escoles i als instituts». El dia després que el Departament presentés, aquest dilluns, la Taula de Participació per a l’Escola Inclusiva, una cosa que, en paraules del conseller Cambray, és la seva prioritat per a aquest curs.

En aquest context, l’últim dia feiner abans de la presentació de la Taula de Participació, dues famílies d’educació infantil de l’escola Marta Matas del Vendrell van rebre la notícia de la retallada d’hores de l’auxiliar de suport del centre que atén els seus fills, a I-3 i I-5. «El curs passat tenia un contracte de 25 hores en horari lectiu i no lectiu, i aquest, de 20, i, a més, cada migdia té mitja hora assignada a una nena per menjar, així que queden 17,5 hores setmanals a repartir entre totes les criatures amb necessitats del centre», denuncia Sara Leyenda, una de les mares afectades. «Quan vam fer l’entrevista de benvinguda al centre ens van explicar unes coses que ara resulta que no són així. Va escollir aquesta escola perquè vam creure que era la més preparada i ara ens trobem aquesta retallada amb el curs començat», s’indigna. Junt amb una altra família d’I-5 afectada han començat a recollir firmes per revertir la situació, que afecta el conjunt de nens del centre.

Problema col·lectiu

«La ràtio al menjador és una monitora per 15 nens i els nostres nens són dependents i en necessitarien un a un, o un a dos; si els nostres fills no tenen auxiliar de reforç i els ha d’estar controlant la monitora, això afectarà la resta de nens, que quedaran desatesos», exposen el que és evident.

Notícies relacionades

Des de la Federació Catalana d’Autisme assenyalen que aquest no és un cas aïllat. Un els principals problemes que es troben les famílies als centres és l’assignació d’hores de cuidadores. «La figura d’aquest professional és indispensable per a l’alumnat amb TEIA, ja que molts estudiants requereixen una persona que els acompanyi i recolzi; i ara com ara a moltes famílies se’ls nega el cuidador quan el demanen o se’ls concedeixen hores per a aquest servei que són insuficients per satisfer les necessitats reals», posen sobre la taula.

Lidón Gasull, directora de l’AFFAC, insisteix que fa cinc anys que s’havia d’haver desplegat el decret d’escola inclusiva. «La Taula de Participació del Departament és una bona notícia i hi treballarem, però anem tard. El decret s’ha d’aplicar ja, independentment de la taula. Les normes estan per complir-se. El Departament té l’obligació de complir els seus propis mandats», conclou.