Educació

Com es pot aprendre al col·le justícia global: Terrassa reuneix experiències pioneres en els nous «currículums socials»

  • Professors, alumnes i administracions debatran durant dos dies com es poden introduir a l’aula valors com la justícia climàtica i la igualtat de manera estructural a partir de 18 iniciatives ja en marxa

Com es pot aprendre al col·le justícia global: Terrassa reuneix experiències pioneres en els nous «currículums socials»

Marc Grifo

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Es parla de l’auge de l’extrema dreta entre nens i joves, del fet que «ser fatxa» està de moda, però no es comenta, o molt menys, la falta d’educació política a les escoles i instituts. Sobre aquesta qüestió, entre moltes d’altres, reflexionaran aquest divendres un grup de xavals a ‘¿Per què la joventut acaba sent activista? Trajectòries educatives i vitals per entendre els processos de compromís social’, taula inaugural de les jornades ‘Canviar l’educació per canviar el món’, una trobada organitzada per una amalgama d’organismes que va des de la Lafede.cat al Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, el Departament d’Educació o el Consorci d’Educació de Barcelona.

En aquesta línia de teixir les necessàries complicitats entre administracions i protagonistes, després de la primera taula de joves, pujaran a l’escenari els representants de les institucions organitzadores en una altra taula titulada ‘Construir societats justes; la importància d’enfortir l’educació per a la justícia global des de les institucions públiques’, en què participarà des de Joan Cuevas, director general d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües del Departament d’Educació, fins a Marga Barceló, cap de l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament de la Diputació de Barcelona.

Més enllà del necessari debat, les jornades, que se celebraran aquest divendres i aquest dissabte a Terrassa, serviran per fer un intercanvi d’experiències educatives. Durant la trobada es presentaran 18 «experiències educatives transformadores reals» que ja s’estan portant a terme en escoles i instituts de tot el país, amb la idea de poder traslladar-les a altres centres i entitats educatives. Experiències que treballen temes com la justícia climàtica, les economies transformadores, els feminismes, la interculturalitat crítica, la pau o els drets humans, fet que encaixa i no poc amb la filosofia dels nous currículums.

Escoles compromeses

Un dels objectius de fons de la trobada, que celebra la seva quarta edició, és –igual que hi ha una xarxa d’escoles verdes– intentar crear una xarxa d’escoles compromeses amb la justícia global. «Es tracta d’impulsar la identificació de pràctiques educatives transformadores en l’àmbit local, dirigida, especialment a professorat de primària, secundària i universitat, estudiants de magisteri i pedagogia, educadors socials, entitats que treballen l’educació per a la justícia global i institucions i administracions relacionades amb l’àmbit educatiu», assenyalen des de Lafede.cat.

Notícies relacionades

Entre les 18 experiències que es presentaran aquest cap de setmana a Terrassa –ciutat amfitriona amb l’objectiu de descentralitzar la iniciativa superant el centrisme barceloní– hi ha la iniciativa d’Aprenentatge Servei de l’INS Ègara que té per objectiu «donar a conèixer alternatives a l’economia convencional» i «mostrar el seu impacte social positiu»; un servei comunitari, expliquen, que «respon a necessitats d’entitats d’economia social de la ciutat que col·laboren amb el projecte».

Un altre exemple serà la Biblioteca Humana de Rubí, projecte amb alumnes de segon cicle d’ESO en què preparen una «biblioteca humana» a través de persones anònimes que fan de llibres i que han viscut una experiència de discriminació social o d’assignació d’estereotips i prejudicis, per reflexionar sobre les causes i les conseqüències de les desigualtats en la societat. Un altre, molt diferent, com a mostra que els valors es poden transmetre per molts canals: un projecte de ludificació amb «perspectiva ecosocial i de gènere» dirigit a col·lectius de joves en situació de vulnerabilitat a Girona.