Educació

Yolanda Corral: «No es tracta d’oferir perruqueria, sinó que les noies vulguin fer informàtica»

  • La directora de l’Escola d’Adults L’Olivera de Sant Quirze del Vallès intenta fugir d’estudis tradicionalment feminitzats: «són fàbriques d’atur»

  • Alba López i Angie Paola Oliva, les dues primeres estudiants del PFI d’Informàtica a l’escola: «no era la nostra primera opció, però estem molt còmodes»

A1-158152131.jpg

A1-158152131.jpg / ANNA MAS TALENS (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És el quart any que ofereixen el PFI d’Informàtica, però el primer en què el cursen dues estudiants, una victòria per a totes. Per a Alba López i Angie Paola Oliva, les dues primeres alumnes, per descomptat, i per a Yolanda Corral, directora de l’Escola d’Adults L’Olivera de Sant Quirze del Vallès, qui tenia entre cella i cella l’objectiu de desmasculinitzar els PFI, no oferint estudis tradicionalment feminitzats, sinó fent que les noies trobessin el seu espai en els tradicionalment masculinitzats, com la Informàtica.

La lluita perquè arribin més noies al PFI d’Informàtica té lloc en gran part als despatxos de les orientadores dels instituts dels quals venen –en no poques ocasions rebotades– aquestes estudiants (el requisit per cursar un PFI és haver complert els 16 anys i no tenir el títol de l’ESO). «Teníem clar que el camí no era oferir els estudis tradicionalment pensats per a les noies: de cures, estètica... Són fàbriques d’atur. Ja hi ha moltíssims llocs en els quals s’ofereixen PFI de perruqueria, d’auxiliar de geriatria... Un valor de la nostra escola és la coeducació, sobretot amb els nois [encara són el gruix del seu alumnat de PFI], amb tallers de noves masculinitats. De vegades sents coses que t’esgarrifen», resumeix Corral, qui, a més de la directora de l’escola, és la professora de matemàtiques de l’Alba i l’Angie.

Tant l’Alba com l’Angie estan encantades en el grup, malgrat que cap de les dues tenia la Informàtica com a primera opció. Quan a l’Alba li van recomanar a l’institut –després de veure a quart d’ESO que anava malament– que fes un PFI, al principi no ho va veure clar. «Pensava que un PFI era per a gent que no arribaria lluny. I quan vaig començar, al principi pensava: ‘¿Què faig jo aquí?’. Pensava que no acabaria, però la meva sorpresa va ser descobrir que el que més m’agrada eren les pràctiques, quan muntem i desmuntem ordinadors», explica la noia, que insisteix que a L’Olivera se sent «molt còmoda».

Fer caure prejudicis

Notícies relacionades

Erradicar aquest sentiment que tan bé explica l’Alba –el pensament que un PFI és per a gent que no arribarà lluny– és un altre dels objectius professionals de Yolanda Corral. Convèncer pares i mares que el que fa un PFI és obrir portes. «És més fàcil entrar en un cicle formatiu de grau mitjà des d’un PFI, del qual els alumnes sortiran segurament amb millor nota i més motivats, que a partir d’una ESO aprovada amb dificultats», insisteix l’entregada directora de l’escola d’adults de Sant Quirze, que destaca un altre punt fort del PFI que cursen l’Alba i l’Angie. «Al ser una escola d’adults, coincideixen amb persones grans. Fem un taller en el qual els estudiants d’Informàtica ensenyen a les persones grans. Ells són els experts, una cosa a la qual no estan acostumats i que els apodera moltíssim», assenyala la directora, conscient de la motxilla que carreguen els seus alumnes.

L’Angie se sincera: va arribar al PFI d’Informàtica perquè de les opcions que li van donar era la que estava més a prop de casa seva. Malgrat aquest punt de partida, com l’Alba, està molt contenta en la seva nova etapa, després d’abandonar l’institut sense el títol de l’ESO. Igual que a l’Alba, i contra tot estereotip, el que més li agrada és el taller. Trastejar a les entranyes dels ordinadors.