Educació

‘Cambray fes els deures’: la campanya de les famílies en defensa de l’escola inclusiva

  • Cinc anys després de l’aprovació de la llei, i un després de la data límit establerta per al seu complet desplegament, les famílies insisteixen que l’educació inclusiva continua sense ser una realitat

  • L’aFFac denuncia que malgrat les bones paraules, més de 200.000 nens i nenes amb necessitats especials segueixen sense dret a l’escolarització en plena igualtat a Catalunya

1
Es llegeix en minuts

Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) han presentat aquest dijous una campanya per insistir en la seva denúncia que el Decret d’Educació Inclusiva aprovat fa cinc anys no s’han desplegat en el termini establert. La resolució establia un termini màxim de quatre anys des de l’aprovació del decret per desplegar les mesures i recursos necessaris per a la seva aplicació. Això obligava el Departament de Educació a fer plenament efectiu el Decret d’Educació Inclusiva abans del 20 d’octubre del 2021. Just un any més tard, aquest dijous, 20 d’octubre del 2022, les famílies organitzades han sortit a recordar que els més de 200.000 nens i nenes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) encara no tenen garantit el dret a l’educació en condicions d’igualtat i no discriminació.

Notícies relacionades

Lluny d’esperar de braços plegats, fa anys que les famílies estan mobilitzades exigint canvis immediats. El curs passat es van dirigir a l’aFFac amb la proposta d’d’una mobilització massiva a tot el territori. A partir d’aquí, la federació va iniciar unes sessions de treball amb afas, coordinadores d’afas i famílies a títol individual per avaluar quines són les principals problemàtiques en l’escolarització de nens i joves amb NESE. D’aquesta avaluació neix la ‘Jo també hi vull anar’ presentada aquest dijous als Lluïsos de Gràcia, a Barcelona.

Sis problemes principals

Sis problemes principalsDesprés de les diferents sessions de treball, van detectar sis àrees principals on els drets d’aquests nens i nenes es veuen vulnerats de forma reiterada: detecció i reconeixement, aula ordinària, suports intensius per a l’escolarització inclusiva, servei de menjador escolar, activitats extraescolars i activitats complementàries en horari lectiu (sortides, colònies...). Tots temes destacats la campanya: «Jo també vull anar a classe», «jo també vull anar al menjador», «jo també vull anar de colònies», «jo també vull anar a les extraescolars». I una conclusió clara: «Cambray fes els deures».