Educació
El Govern contractarà finalment 3.566 professors al gener (gairebé 100 més dels previstos)
Dilluns enviaran als centres un document amb propostes per aplicar la reducció d’una hora als docents
La direccions de diversos centres van assegurar fa poques setmanes que es plantarien i no refarien els horaris
A1-157548887.jpg /
La directora general de Professorat de la Generalitat, Dolors Collell, ha assegurat aquest dijous que el Govern contractarà finalment 3.566 professionals educatius per implantar la reducció d’una hora lectiva als docents a partir del gener, 94 més dels inicialment previstos (3.472) en l’acord assolit amb els sindicats l’1 de setembre.
En declaracions als periodistes després de la reunió amb la Junta Central Permanent de directors per a la implantació de la reducció d’una hora lectiva pactada amb els sindicats, Collell ha dit que el nombre d’efectius està tancat però que, si «sorgeixen situacions que fan que s’hagi de tornar a valorar, es farà». La responsable ha explicat que aquest augment s’ha produït perquè «no només s’ha cobert la plantilla estructural que ja estava nomenada, sinó també la que s’ha incorporat posteriorment, com la de l’educació inclusiva».
Mesura estructural
D’altra banda, Collell ha assegurat que la incorporació d’aquests més de 3.500 professionals educatius al sistema educatiu es produeix de manera estructural, és a dir, «es queden en l’estructura del sistema; no s’ha de fer cap negociació ni anar a Pressupostos». La reunió d’aquest dijous amb directors de centres educatius ha servit per presentar-los el document de propostes per aplicar la reducció d’una hora lectiva. Dilluns hi ha convocada una taula sectorial i, posteriorment, aquell mateix dia, s’enviarà a tots els centres.
Sobre les propostes concretes d’aquest document, ha dit que van en la línia de «garantir que no hi hagi una gran afectació en l’organització pedagògica». «S’aplicarà la mesura amb el mínim impacte pedagògic i amb tota la complicitat, treball i col·laboració de les direccions dels centres, i la seva ajuda i aportacions», ha afegit.
Malestar als centres
Les explicacions de Collell arriben poques setmanes després que alguns directors d’instituts de Barcelona anunciessin que es plantaven i que no refarien els horaris al considerar que és inviable fer-ho a mig curs sense afectar el bon funcionament de les classes (i sense impactar negativament en els alumnes, sobretot en els més vulnerables). Una negativa que ha generat també un conflicte amb els sindicats, que insisteixen que la mesura s’ha d’aplicar.
Quan se li ha preguntat per les crítiques dels sindicats que asseguren que no s’està avançant en les negociacions de la resta de les seves reivindicacions –per la qual cosa es mobilitzaran la setmana vinent–, Collell ha respost que «no és cert» i que «s’està seguint el calendari».
El procediment
Collell ha assenyalat que als centres ja se’ls va comunicar a finals de setembre quina seria la dotació de plantilla addicional a partir de l’1 de gener i que ara «cada centre ja sap quin increment tindrà». Un cop s’enviï, dilluns vinent, el document als centres, s’obrirà una etapa perquè aquests facin propostes dels professors especialistes que necessiten, i al desembre la Conselleria farà els nomenaments perquè els docents s’incorporin, l’1 de gener, de manera efectiva.
En les declaracions també hi ha participat el representant de la Junta Central de Directors i de les direccions de Tarragona, Eduard Planes, que ha afirmat que al seu centre una de les possibles solucions per aplicar la reducció de l’hora lectiva és que als mestres que estan fent vigilància de pati, que són hores lectives, se’ls redueixin dues hores de pati i que aquestes es converteixin en hores de coordinació.
Realitats diverses
El representant en la Junta Central dels Instituts Escola a la Catalunya central, Pau Gaitan, ha assegurat que s’ha intentat reduir l’impacte al màxim i que «l’1 de gener el canvi sigui el mínim». Finalment, el membre de la Junta Permanent, Arturo Ramírez, ha reiterat que les instruccions als centres són generals i que cada un les aplicarà en funció de la seva realitat concreta, però que s’intentarà que no «es toquin les tutories i si és possible tampoc les especialitats».