Reforma horària

Aixecar-se a les set, menjar a les quatre i entrenar a les nou: urgeix canviar l’horari dels adolescents

Científics, consultors i famílies consideren que els joves es desperten massa aviat, mengen molt tard i dormen poc per l’ús del mòbil i les extraescolars intempestives

Aquests hàbits afavoreixen l’estrès i l’aparició de malalties físiques i mentals

Aixecar-se a les set, menjar a les quatre i entrenar a les nou: urgeix canviar l’horari dels adolescents

MANU MITRU

6
Es llegeix en minuts
Núria Marrón
Núria Marrón

Periodista

ver +

Xavier, alumne de primer de Batxillerat, es desperta cada dia cap a les set del matí. Després d’escurar un got de llet amb cereals, se’n va a grans gambades a l’institut, que comença a dos quarts de nou. Sis hores i mitjana de classe més tard –«una pesadesa», diu– torna a casa amb un forat a l’estómac. Ha devorat un entrepà, sí, a mig matí. «Però menjar gairebé a les quatre és massa tard», es queixa. Dues tardes a la setmana encadena la digestió amb les classes d’anglès i els deures, i tres més acaba l’entrenament de futbol passades les nou de la nit. Si en una cosa hi ha consens sobre l’adolescència, més enllà de les seves fogueres emocionals, és que els seus horaris són «una bogeria», «antinaturals», «intempestius» i «perjudicials».

El Xavier el resumeix a la seva manera: «Anem rebentats». Però el cert és que la comunitat científica, les federacions de famílies d’alumnes i els consultors especialitzats en horaris saludables li donen la raó. En aquest projecte de reforma horària que ara, després de la covid, sembla posar-se en marxa de nou amb iniciatives com la xarxa catalana pel dret al temps, l’‘expedient adolescent’ és un dels punts calents.

Tot i això, alguns ‘peròs’ arriben, implacables, en aquest punt. «Pel que fa al menjador, als centres sovint falten recursos i els espais inicialment destinats a aquesta funció han sigut reconvertits per a altres usos –admet Lluís Vila–. I respecte a les extraescolars, hi ha una sobredemanda d’espais esportius que dificulten uns horaris més racionals».

Sobre la taula

De moment, des del Departament de Educació no s’està estudiant cap proposta en ferm ni es preveu modificar horaris, afirmen fonts de la conselleria. Tot i això, després de l’aturada de la pandèmia, sembla que aquesta inquietud està tornant a bategar en espais com el Grup Motor del Pacte del Temps a Barcelona.

Notícies relacionades

«Els canvis segurament no seran imminents, perquè impliquen reptes importants com rebaixar i flexibilitzar la càrrega lectiva o la negociació amb el professorat i els sindicats, però és evident que aquest desajust horari comença a posar-se sobre la taula», afirma Lidon Gasull, directora de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya, que estan preparant un informe sobre aquesta qüestió i que ja han proposat que els centres de secundària disposin de menjador o espais habilitats per a aquest fi al nou decret de menjador que s’està gestant a la conselleria. «Massa noies i nois estan cansats i esgotats, i no pot ser que l’organització escolar i extraescolar no tingui en compte les seves necessitats», afegeix Gasull.

Una altra qüestió –no menys important pel que fa al descans– és l’exposició nocturna a les pantalles. Tota mare o pare d’adolescent sap de què va: aquell temps en bucle que, de manera més o menys clandestina, passen fent ‘scroll’ amb el mòbil, sovint des del mateix llit. «És important que les famílies limitin aquesta exposició», afirma Xavier Peralta, en al·lusió als efectes perjudicials de la llum blava que emeten els dispositius i que –a l’inhibir la producció de melatonina, l’hormona que ajuda a agafar el son– actua com un implacable cop de gràcia del descans juvenil.