Educació a Catalunya
La satisfacció amb el mateix cos és qüestió de gènere i de classe
Els nens que creixen en entorns vulnerables estan més insatisfets amb el seu físic, segons l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància

A1-159207927.jpg /
Partint de la base que la satisfacció amb el propi cos és l’àmbit que més contribueix al benestar durant la infància, la segona Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància adverteix que les nenes estan menys satisfetes que els nens amb el seu cos (el 15,1% de les nenes estan «gens o poc» satisfetes amb el seu cos, en comparació al 6,4% dels nens, 8,7 punts percentuals de diferència, més del doble); igual que els nens que creixen en contextos econòmicament desfavorits (un 13,3% d’aquests nens estan gens o poc satisfets amb el seu cos, enfront el 9,2% dels nens que tenen el mateix grau de satisfacció però que pertanyen a contextos econòmicament alts, amb 4,1 punts percentuals de diferència).
Aquestes són algunes de les qüestions que posa sobre la taula aquesta enquesta, en què han participat 5.000 nens d’entro 8 i 11 anys de la ciutat de Barcelona, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona en el marc del programa de recerca i participació infantil ‘Parlen els nens’.
La radiografia –feta a Barcelona, però amb uns resultats extrapolables a tot el territori– assenyala qüestions com que el grau de satisfacció dels nens va caure tres dècimes respecte al 2017 per la irrupció de la pandèmia.
Els nens que es mostren «molt satisfets» amb la vida cau del 69,0% el 2017 al 60,1% el 2021, mentre que puja el percentatge de nens que es mostren poc o gens satisfets (del 8% al 10,1%). Els investigadors estimen que aquest 10,1% de nens poc o gens satisfets amb la seva vida suposen uns 2.600 nens a la ciutat de Barcelona d’entre 10 i 11 anys.
A desgrat al col·le
Notícies relacionadesUna altra dada preocupant, tenint en compte que l’escola és el lloc on els nens i les nenes passen més hores al dia, és que els companys de classe són un dels àmbits més mal valorats pels nens de 10 i 11 anys, a diferència del que passava el 2017 –quan es va fer l’anterior (i primera) enquesta, elaborada abans de la pandèmia. I és l’escola un dels àmbits on hi ha més disminució de la satisfacció amb l’edat.
A partir dels resultats i dels tallers que aquests dies estan fent a diverses escoles amb els nens que van participar en l’enquesta, des de l’Institut Infància i Adolescència preparen un decàleg de demandes infantils en el qual ocupa un lloc important incrementar el temps lliure i posar fi al ‘bullying’.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Xavier Amor, secretari de Governs Locals de la Generalitat: "Hem d’ajudar els ajuntaments; no importa el color polític"
- Guerra a Ucraïna Putin declara una «treva» unilateral per la Pasqua fins dilluns a la mitjanit
- Aquest és l’efecte d’esmorzar taronja als nostres ronyons
- Violència de gènere Un home s’entrega a una patrulla de Mossos a l’AP-7 amb el cadàver de la seva dona al maleter
- Gentrificació Dos anys convivint amb 35 pisos turístics al ‘Bloc Tarragona’: «És interminable el que patim»
- Adéu a la jubilació als 67 anys: aquest 2025 la Seguretat Social puja l'edat per a aquests treballadors