Polítiques de prevenció
Educació i Salut elaboren una guia escolar contra la conducta suïcida
La Unitat de Suport a l’Alumnat en situació de Violència (USAV) ha atès 1.377 casos des de la seva posada en marxa el juny del 2021
Archivo - Imagen de recurso de un aula vacía. /
La Unitat de Suport a l’Alumnat en situació de Violència (USAV) ha atès 1.377 casos des de la seva posada en marxa el juny del 2021, segons ha explicat aquest dimarts al Parlament la directora general de l’Alumnat, Ruth Ribas. Fins al juny d’aquest any, quan es complia un any de la seva entrada en funcionament, eren 843 els casos atesos. La tendència ha sigut a l’alça però Ribas ha puntualitzat que això es deu al fet que fa poc més d’un any que funciona i s’està donant a conèixer. D’altra banda, ha anunciat que Educació ha elaborat conjuntament amb Salut una guia d’abordatge de la conducta suïcida en escoles i instituts després d’observar unes primeres dades sobre la problemàtica de les autolesions per part d’alumnes.
Educació va posar en marxa l’any passat una enquesta per conèixer l’estat del benestar emocional dels alumnes a partir de cinquè de primària. Els resultats d’aquesta enquesta encara no es coneixen tot i que Ribas ha explicat que s’està elaborant un estudi que podria fer-se públic ben aviat.
Tanmateix, ha incidit que una de les primeres dades que sí que han observat és la problemàtica de les autolesions i per això han elaborat la guia d’abordatge de la conducta suïcida. Aquesta està feta amb professionals de psiquiatria infantojuvenil i en col·laboració amb els professionals dels equips d’assessorament psicopedagògic (EAP) dels centres. Es dirigeix a docents i equips directius per saber què fer davant una autolesió o una verbalització d’una temptativa suïcida, dona eines als docents i especifica els circuits que s’han de seguir per atendre aquestes situacions.
Revisió de set protocols
Quant als casos de violència, Ribas ha explicat que s’ha treballat recentment en la revisió dels set protocols existents en aquesta matèria per unificar-los i fer més comprensible i senzill què fer davant un cas de violència.
Per a la directora d’atenció a l’alumnat, les violències han d’«evidenciar»-se i ha rebutjat que sigui correcte intentar gestionar el cas des del mateix centre o des d’un petit grup. En aquest sentit, ha reivindicat el treball de la USAV i va dir que són professionals preparats concretament per a aquests casos.
D’altra banda, ha dit que s’està revisant, conjuntament amb el Departament d’Interior, el Protocol de prevenció, detecció i Intervenció de processos de radicalització en els centres educatius (Proderai). Ribas ha explicat que l’objectiu és que aquest protocol pugui atendre «qualsevol indici de radicalització d’extrems» i acabi amb la imatge sobre que només buscarà la radicalització islàmica, cosa que ha afirmat que pot «estigmatitzar» l’alumnat.
Decret sobre l’orientació
Finalment, la directora ha anunciat que ha començat a redactar-se un decret sobre l’orientació per normativitzar tota la part d’orientació educativa. El decret ha de concretar les funcions i tasques a realitzar dels orientadors, donant-los un paper «fonamental» als centres, així com a l’acció tutorial.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia