Rutina amb els dies comptats
Multa de 70.000 euros a UPS per entregar un paquet a un veí sense autorització del destinatari
L’Agència Espanyola de Protecció de Dades sanciona l’empresa de missatgeria per cedir les dades personals de clients a tercers sense el seu consentiment
És una rutina molt habitual i a priori un gest de bon veïnat. Et posem en situació: tu, com a consumidor, fas una comanda ‘online’. La botiga treballa amb una o diverses empreses de missatgeria, que s’encarreguen de fer-te arribar el paquet. El repartidor arriba a casa teva i no hi ets. Per no tornar a fer el viatge, tuca al timbre dels pisos dels veïns. Sona la flauta i finalment l’entrega a un d’ells. Sense trucar-te per avisar abans ni consultar si tenen el teu permís. Com diem, aquest procediment és molt comú, però resulta que no és legal i l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha imposat la primera multa respecte això: la companyia United Parcel Service (UPS) haurà de pagar 70.000 euros per entregar comandes de MediaMarkt a altres veïns.
Els fets es remunten al març del 2021, quan un client de MediaMark es va queixar a la mateixa cadena de productes electrònics que, al deixar l’enviament a una altra persona, es van cedir les seves dades personals a un tercer sense el seu consentiment. Tanmateix, l’AEPD considera que és UPS la responsable de garantir la protecció de les dades del consumidor, segons consta en el contracte de serveis firmat entre les dues empreses.
«Si el receptor no es troba disponible, el paquet podrà ser dipositat a la bústia de correspondència postal del domicili del receptor si es considera apropiat, o entregat al veí, llevat que el remitent hagi exclòs aquesta opció d’entrega mitjançant l’elecció del servei addicional aplicable», diu la resolució de l’AEPD.
El consentiment previ és obligatori
Segons descriu l’AEPD, MediaMarkt hauria «d’haver exclòs la possibilitat de l’entrega a un veí del repartiment, ja que així ho informa UPS». És a dir, és la cadena de productes electrònics qui ha d’avisar si el client ha permès aquesta acció. Si no ho fa, l’empresa de repartiment no pot actuar per la seva pròpia iniciativa, tal com va fer UPS.
Per això, l’agència considera que s’han vulnerat dues normes del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD). D’una banda, UPS ha violat «el principi d’integritat i confidencialitat» de les dades. En aquest sentit, se li imposa una sanció de 50.000 euros.
De l’altra, es resol que no va adaptar «les mesures de seguretat necessàries per garantir la protecció de les dades de caràcter persona dels seus clients», per la qual cosa sanciona l’empresa amb 20.000 euros més. Amb aquesta primera resolució i, sobretot, amb una multa tan voluminosa, l’hàbit d’entregar els paquets als veïns té els dies comptats.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia