Educació a Catalunya

Cambray es veu obligat a canviar el procés de matrícula de l’FP després del caos dels últims anys

  • El conseller anuncia al Parlament que «per primera vegada, tot l’alumnat d’FP en procés de matrícula ordinària sabrà la seva plaça abans d’iniciar el curs i començarà les classes el primer dia»

A1-159960720.jpg

A1-159960720.jpg / MANU MITRU (EPC)

3
Es llegeix en minuts

Josep Gonzàlez-Cambray ha anunciat aquest dilluns en seu parlamentària futurs canvis en el procés de matrícula de la formació professional després del desastre dels últims anys (malgrat l’avenç del calendari, aquest curs, més de 20.000 joves han hagut d’esperar assignació de plaça i no han pogut començar les classes fins al 21 de setembre). Després de les comprensibles crítiques procedents de tots els fronts –famílies, sindicats, docents i estudiants–, el conseller d’Educació ha explicat que «per primera vegada, tot l’alumnat d’FP en procés de matrícula ordinària sabrà la seva plaça abans d’iniciar el curs i començarà les classes el primer dia». Premissa que podria sonar a una qüestió de mínims però que amb el sistema actual no es garanteix.

El conseller ha avançat també que «de cara al curs vinent, tot l’alumnat que està cursant presencialment quart d’ESO a les escoles d’adults tindrà prioritat en l’accés als graus mitjans», una altra de les demandes de professionals, famílies i sindicats.

Evitar duplicitats

«El departament treballa des de finals d’estiu per avançar en la introducció de millores que permetin escurçar al màxim tot el procediment i alhora evitar duplicitats en les preinscripcions d’FP», ha apuntat Cambray, que ha afegit que «amb aquesta mesura, el departament vol assegurar que els centres puguin començar el curs amb el procés de matriculació tancat i, d’aquesta manera, facilitar al màxim l’inici de curs». «De la mateixa manera, l’alumnat i les famílies tindran més tranquil·litat per la seguretat de saber en quin centre tenen la plaça assignada», ha afirmat.

A ulls de Lidón Gasull, directora de l’Affac, l’escurçament del procediment és una millora evident –de fet, feia molt temps que ho sol·licitaven–, però alerta que «la solució no pot implicar ser més inflexibles». «El que cal agilitar és la burocràcia. Els nois a l’abril no poden tenir clar què faran el curs vinent. La solució no ha de ser fer-los triar tan aviat», adverteix la representant de les famílies.

Abandonament escolar

Quant a la prioritat també dels alumnes de les escoles d’adults, el conseller ha assenyalat que la mesura «neix d’un acord amb els centres d’adults del país i garantir la continuïtat educativa d’aquest alumnat per evitar l’abandonament escolar».

«És acceptable que a una persona que torni al sistema educatiu, en aquest cas, graduada en ESO, no se li talli en sec la progressió formativa. Era un despropòsit que no tinguessin garantida una plaça. En els cicles formatius de grau superior no hi ha d’haver restriccions d’accés. Ningú ha de ser-ne exclòs ni per edat ni per procedència ni per gènere. Era una vergonya que a algú que li havien dit que estudiés i es formés que no tingués opció a una plaça d’FP», reacciona Jesús Martín, responsable d’FP d’UGT, que insisteix en la necessitat de crear noves centres d’FP.

«Millorar l’orientació»

Notícies relacionades

Una altra de les qüestions de les quals ha parlat el conseller és la necessitat de millorar l’orientació de l’alumnat. «La millora en l’orientació dels joves, sobretot en les edats més primerenques, ha de permetre acompanyar l’alumnat durant la seva trajectòria educativa i reduir alhora l’abandonament prematur dels estudis. La millora en l’orientació suposarà per a l’alumnat l’accés a un itinerari ampli amb diferents possibilitats segons els seus interessos, les demandes d’ocupació, l’oferta d’ensenyaments en els territoris i especialment partint de la prospectiva de necessitats», ha relatat Cambray, qui ha exposat que el departament està treballant en un decret d’orientació.

Acompanyant el decret d’orientació, el conseller ha citat altres mesures com un pla formatiu per al professorat en orientació educativa i acció tutorial, el programa OrientaFP o l’Espai Orienta’t del Saló de l’Ensenyament.