Salut
Tots els símptomes covid que et podrien afectar al desembre: així es manifesta ara el virus
L’OMS recorda l’aniversari de l’arribada de l’òmicron i crida a continuar fent proves de covid-19

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha recordat que fa un any, el 26 de novembre del 2021, es va declarar l’òmicron com a nova variant d’interès, i ha advertit de la necessitat de continuar fent proves de covid-19 avui en dia, ja que «estan disminuint mundialment».
«L’òmicron canviaria la trajectòria de la pandèmia de covid-19», han destacat des de l’OMS. Tal com han rememorat, els científics de Botswana, Hong Kong i Sud-àfrica van compartir ràpidament les noves proves i les van debatre en una reunió especial del Grup Assessor Tècnic sobre l’Evolució del Virus (TAG-VE) de l’OMS.
Els experts presents en la reunió es van preocupar pel gran nombre de mutacions que hi ha en aquesta variant, que diferia en gran manera de les altres variants que s’havien detectat fins aleshores. Les primeres dades mostraven la ràpida propagació de l’òmicron en algunes províncies de Sud-àfrica i un risc més gran de reinfecció en comparació amb les variants que circulaven anteriorment.
Les variants més recents són les anomenades com a ’gos de l’infern’ i el ’malson’ o bé denominades científicament com a BQ.1-1 i XBB.
D’aquestes subvariants BQ.1-1 i XBB se sap fins ara que són més contagioses que la predecessora.
Els símptomes de la variant ‘gos de l’infern’ són vells coneguts dels ceps anteriors del coronavirus. Així doncs es manifesta amb:
Tos
Mal de coll
Fatiga i malestar general
Diarrea
Congestió i secreció nasal
Mal de cap
Febre
Sensació de falta d’aire
Pèrdua d’olfacte o gust
Si tenim en compte la variant ‘malson’, els símptomes són els mateixos que amb la BQ1.1 però també s’hi aprecien tres característiques noves:
Pèrdua de gana
Afonia
Taquicàrdia
Cap d’aquests llinatges es relaciona amb més gravetat dels casos.
- Gestió hídrica Rialb, el segon embassament més gran de Catalunya i el més jove, bat un nou rècord d’ompliment
- Usos lingüístics Emma Vilarasau, en l’especial sobre la llengua de TV3: «No es pot viure les 24 hores en català»
- Ensenyament Els resultats de la consulta de la llengua vehicular a València es publicaran avui
- Descobriment inesperat Les obres de la Via Laietana troben per sorpresa les restes de cinc cases medievals de Barcelona
- CHAMPIONS LEAGUE El Barça regala una altra gesta a Lisboa
- Congrés dels Diputats Junts refreda les opcions de Díaz d’aprovar la reducció de jornada: «Ara mateix no avalem el seu projecte de llei»
- Política lingüística La influència del castellà cap al català és major que a la inversa en parlants bilingües i varia segons l'edat
- Consulta a la Comunitat Valenciana El 51% de famílies valencianes trien el català com a llengua escolar i el 49% opten pel castellà
- Ciència Observen per primera vegada com les neurones que conformen el cervell humà emmagatzemen records
- Després de la tornada de La Caixa ¿Quines empreses han tornat a Catalunya després del procés i quines falten per tornar?