Problema de salut

El 80% dels adolescents fan menys exercici físic del recomanat

  • Els especialistes reclamen augmentar el nombre d’hores lectives d’educació física en escoles i instituts

El 80% dels adolescents fan menys exercici físic del recomanat

FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

L’enquesta europea de la salut (2020) constata que el 46,5% dels homes i el 54,8% de les dones no fan exercici físic. El sedentarisme és, si és possible, més preocupant entre els adolescents. Bárbara Álvarez, membre de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya, assegura que el 80% dels adolescents no aconsegueixen arribar al mínim marcat per l’OMS: 60 minuts diaris d’activitat física. L’especialista lamenta que l’assignatura d’educació física no hagi variat gens ni mica ni en contingut ni en nombre d’hores lectives en cap de les lleis educatives que s’han aprovat des de la democràcia (la Lomloe n’és la vuitena).

A primària i ESO, l’educació física no passa de les dues hores lectives a la setmana, una dedicació sens dubte insuficient. A primària, el joc és essencial i els nens i les nenes es mouen constantment. Però arriba la secundària i tot es complica. L’ús dels mòbils, la quantitat de deures per fer a casa i la menor importància del joc provoquen un seriós augment del sedentarisme. «Especialment en noies», apunta Sara Tabares, entrenadora, directora esportiva de l’empresa Performa (València) i autora de l’assaig ‘Ellas entrenan’, en el qual, precisament, dedica un capítol a les nenes sedentàries.

Alberto Dorado, professor de Gestió Esportiva i Innovació Educativa a la facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport de la Universitat de Castella-la Manxa i professor d’educació física a l’institut Princesa Galiana (Toledo), també en reclama més hores lectives. Segons la seva opinió, convertir l’assignatura en la superassignatura que hauria de ser és una tasca «molt complicada» tenint en compte el poc temps disponible. El docent i investigador posa l’accent en la importància de «buscar les noies» perquè la bretxa de gènere en la lluita contra el sedentarisme i el foment de l’esport no sigui tan gran.

Una hora i mitja a batxillerat

A batxillerat (que no forma part de l’educació obligatòria) la cosa empitjora ja que, per llei, només hi ha obligació d’impartir educació física el primer curs, en el qual l’assignatura no ocupa més d’una hora i mitja a la setmana.

Notícies relacionades

«L’educació física a batxillerat s’hauria de contemplar com una oportunitat per fer descendir la taxa d’abandonament de la pràctica fisicoesportiva. És, a més, una matèria fonamental per a l’orientació acadèmica de multitud d’estudiants», es queixa el Consell General de l’Educació Física i Esportiva (Colef).

«L’adolescència és una fase de transformacions estructurals i funcionals. L’activitat física ajuda a millorar l’autoestima. De fet, l’evidència científica demostra que l’exercici està associat amb una millor salut mental i benestar entre els adolescents. Entre altres coses, disminueix l’ansietat i les dificultats socioemocionals», explica la infermera de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya. Álvarez conclou que l’activitat física, a més, redueix el risc de desenvolupar diabetis i trastorns cardiovasculars, entre altres malalties.