Gestió de les reserves
Pagar 20 euros per comensal per no presentar-se en un restaurant de Tarragona: ¿política de cancel·lació justa o mesura desproporcionada?
L’establiment AQ no va poder aprofitar els coberts ni cobrir els costos de dues taules grans i va decidir aplicar la norma, que ha agradat al sector
¿Alguna vegada no t’has presentat a un restaurant malgrat haver reservat anteriorment? Tots hem patit una emergència que ens hi ha impedit acudir, però aquesta pràctica de manera generalitzada pot arruïnar el dia a un negoci. De fet, li va passar a l’establiment AQ de Tarragona al setembre: dues reserves de taules grans, de vuit i 10 comensals, no van acudir a la cita i el copropietari, Quintín Quinsac, no va poder aprofitar els coberts ni cobrir els costos. Per això, va fer un canvi en la gestió de les reserves. Des d’aleshores obliga els clients a incloure les dades de la targeta bancària i, si no hi assisteixen, els cobra 20 euros per persona. ¿És una política de cancel·lació justa? ¿És legal o és llançar per la borda la imatge del restaurant?
Quinsac explica a TV-3 la norma que ha imposat al seu restaurant, que serveix menjar català d’alta cuina i està especialitzat en peixos i mariscos. Si els comensals no avisen amb almenys tres hores d’antelació de la seva inassistència, els cobra la penalització. Des que ha establert aquest precepte, assegura que tots els clients que no hi han pogut anar han avisat amb prou temps i, per tant, no els ha cobrat la ‘multa’.
Aplicar la mesura de manera col·lectiva
La qüestió és que la mesura de l’AQ ha agradat i els establiments de Cambrils (Baix Camp) ja estudien imposar-la per evitar el que el sector denomina ‘no-shows’, una cosa així com «no aparèixer» en català. A més, de manera col·lectiva. És a dir, que tots els restaurants de la zona i exigeixin les dades bancàries als clients amb temps i prèvia comunicació de la norma, indica TV-3.
El cas no és nou, l’establiment El Invernadero de Madrid també cobra per cancel·lar una reserva amb 24 hores o menys d’antelació. Només que en lloc de penalitzar cada comensal amb 20 euros, ho fa amb 100, segons va publicar ‘El País’ el desembre de 2021. Malgrat la polèmica, el xef Rodrigo de la Calle manté la mesura, tal com consta a la pàgina web de l’establiment, distingit amb una estrella Michelin. De la mateixa manera, el restaurant AQ de Tarragona també informa de la norma a la seva pàgina web.
Al seu dia, la decisió de De la Calle va portar l’organització FACUA-Consumidors en Acció a pronunciar-se. Va qualificar la mesura de «desproporcionada». «L’empresa guanya més diners amb les cancel·lacions que amb els clients que van a menjar allà», va afegir l’agrupació en un comunicat. Sigui com sigui, les mesures imposades pels dos restaurants són legals. Una altra cosa és que sigui justa o que vagi en detriment de la seva reputació.
- Actuació a BCN "Jo vaig molt a totes amb el més enllà"
- Exposició París era una festa que cap pintor català es volia perdre
- La guerra, un espectacle multiusos
- MÚSICA Nathy Peluso, Maria Arnal Skrillex i Arca actuaran al Sónar 2025
- ESTRENES DE CINE DE LA SETMANA Olivier Assayas: "La pandèmia va acabar sent el símbol d’un fracàs col·lectiu"