Educació a Catalunya

Competències bàsiques de 4t d’ESO: els alumnes treuen pitjors notes en totes les matèries

  • Matemàtiques és l’assignatura amb la qualificació més baixa i registra el pitjor nivell des que es realitza l’avaluació a final de secundària

  • La Conselleria presenta una bateria d’«actuacions de compensació» per corregir la situació, que atribueix a la pandèmia

A1-157548887.jpg

A1-157548887.jpg / Manu Mitru

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No ha sigut cap sorpresa. Les primeres notícies ja ho apuntaven, però les dades desgranades confirmen tots els temors: els resultats de les últimes proves de competències bàsiques realitzades aquesta primavera són dolents i van per barris (són pitjors a les escoles amb més nombre d’alumnes vulnerables). La pitjor part se l’emporten les matemàtiques. Toquen terra amb la puntuació mitjana més baixa de totes les competències bàsiques de 4t d’ESO, amb un descens sostingut en els últims anys i la nota més baixa des que es realitzen aquestes proves al final de l’etapa secundària obligatòria. Una baixada de 5,5 punts a 4t d’ESO (i de gairebé cinc en les proves de 6è de primària, i és també la matèria amb pitjors resultats en nivell educatiu). També empitjoren els resultats en llengua catalana: a primària la caiguda és de quatre punts respecte a l’edició anterior i a l’ESO, el descens és de 2,4 punts.

Així ho han explicat aquest dilluns a la tarda representants del Departament d’Educació, que han atribuït a l’impacte de la pandèmia aquests (mals) resultats. «La situació a Catalunya s’assembla a la d’altres països europeus i del món que també han detectat pèrdues d’aprenentatge a causa de la pandèmia», ha justificat la Conselleria, que ha aprofitat per presentar una bateria d’(imprescindibles) ‘actuacions de compensació’ per millorar el nivell de competències dels alumnes.

Les matemàtiques centraran bona part d’aquestes mesures correctores. Així, Educació introduirà diferents models d’ensenyament de la matèria per facilitar la seva comprensió als alumnes. Així mateix, impulsarà acords amb les universitats catalanes per realitzar activitats de formació permanent del professorat. De la mateixa manera, es fomentaran els Clubs de Matemàtiques per a docents a partir del curs 23-24.

Examen oral de català

També han patit les competències en llengua catalana. Per la qual cosa, per primera vegada, i com ja va avançar el conseller Josep Gonzàlez-Cambray, s’introduiran exàmens orals a les competències bàsiques de 6è de primària i de 4t d’ESO. Seran proves censals, és a dir que les realitzaran tots els centres educatius de Catalunya i s’avaluaran, entre altres aspectes, la capacitat d’expressió i la fluïdesa de l’alumnat.

En aquest àmbit, també es reforçarà la formació del professorat i ja aquest curs s’oferiran 4.150 places per obtenir el nivell C2 de competència lingüística en llengua catalana. Alhora, es proporcionarà als docents de metodologies de foment de l’ús del català. I s’ampliaran els programes d’acceleració de l’ús del català, que aquest curs s’apliquen en 500 centres. El curs 23-24 se’n sumaran 700 més i l’objectiu és que el 2026 totes les escoles hagin rebut aquesta formació.

L’anglès com a exemple de desigualtat

Un altre dels aspectes que confirmen els resultats és la desigualtat. Les notes en anglès a 4t d’ESO –amb un lleu descens respecte a les notes de l’any passat, com en la resta de matèries– mostren una evident polarització: molts alumnes en el nivell alt i molts en el nivell baix (l’enèsima mostra de l’impacte de la segregació escolar en el nostre sistema educatiu). Una de les conclusions d’estudi dels resultats és que les variables amb més incidència en els resultats són la repetició de curs i la complexitat del centre.

Notícies relacionades

Per millorar els resultats en anglès, Educació impulsarà les activitats d’immersió en llengua anglesa als centres de més complexitat, es fomentarà la mobilitat internacional i els intercanvis d’alumnat (Erasmus+) i es fomentarà la formació per al professorat.

Després de constatar per enèsima vegada l’impacte de la desigualtat, una altra de les mesures presentades pel Departament aquest dilluns per intentar pal·liar aquesta situació és l’ampliació dels centres participants en el Pla de Millora d’Oportunitats educatives (PMOE), que passarà de 500 el curs passat a 749 aquest 2022-2023.