Educació

D’incubar pollets a recuperar coples (i memòries): el model de l’aprenentatge servei es consolida

  • Aquest divendres se celebra a Sevilla la 15a trobada de la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge Servei en el qual s’entregaran els premis 2022 a projectes de serveis comunitaris que van des de l’educació infantil fins a l’FP

  • Alumnes de P-5 d’un poble de Castelló reben un guardó per la seva implicació per la recuperació de la gallina del Maestrat, i joves de Coslada per la seva feina amb la memòria –la històrica i la dela seva gent gran– a través de cançoner popular

D’incubar pollets a recuperar coples (i memòries): el model de l’aprenentatge servei es consolida

El Periódico

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Revertir el maltractament històric al medi ambient i posar al lloc en el qual es mereixen les persones grans són dos dels grans temes pendents a l’agenda política global i dos dels grans assumptes en els quals s’estan enfocant centenars d’escoles i instituts de tot Espanya amb projectes d’aprenentatge servei. Iniciatives que a l’Estat van començar a Catalunya el 2004 i que ja s’han consolidat a escoles i instituts de tot el territori espanyol, amb un esperançador «efecte contagi». Així ho explica Roser Batlle, una de les fundadors de la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge Servei, que aquest divendres celebra a Sevilla la seva 15a trobada estatal amb la seva ja famosa entrega de premis, en els quals durant aquests anys han participat 2.186 projectes de 4.547 centres i entitats.

«La definició més curta i clara de què és l’aprenentatge servei (APS) és que és aprendre fent un servei a la comunitat. La diferència amb un voluntariat és que aquí tan important és l’ajuda que s’ofereix com que l’aprenentatge que els alumnes s’emporten», resumeix Batlle, qui posa com a exemple un dels projectes més veterans d’APS i que més s’ha copiat: les campanyes de donació de sang.

Una tradició

«Va començar quan des del banc de sang van veure que van baixar les donacions i se’ls va ocórrer que els nens els ajudessin a fer difusió de la importància de donar sang. Ho van fer, va funcionar i s’ha convertit ja en una tradició a molts centres de tot el país», prossegueix la impulsora de la xarxa.

L’exemple de la campanya de la sang és molt clar perquè és evident l’impacte social –les donacions augmenten allà on es fan– i també l’aprenentatge en els nens, que aprenen des de biologia –per què és impossible crear sang artificial– fins a màrqueting.

Suport legislatiu

Des del 2004, quan van començar les primeres iniciatives amb el nom d’APS –hi havia iniciatives prèvies, però encara no amb aquest nom– aquesta pràctica no ha parat de créixer, fins al punt que va quedar recollida en la LOMLOE. Catalunya és la primera comunitat que l’ha portat al seu currículum de forma obligatòria –i sota el nom de Servei Comunitari– a tercer o quart d’ESO.

Notícies relacionades

Malgrat aquesta obligatorietat a l’ESO a Catalunya, Batlle insisteix que l’APS pot i és bo que es faci també des de molt abans, i no només a l’ESO, també amb alumnes de Formació Professional i batxillerat, i posa com a exemple un dels guardonats en els premis d’aquest any, organitzats per la Xarxa Espanyola junt amb la Fundació Edebé i el Ministeri d’Educació i Formació Professional, que treballen de la mà alumnes de P-5 CEIP Lope de Vega i alumnes d’FP de l’IES Gilabert de Centelles, a Nules, a Castelló per la recuperació de la gallina del Maestrat. Els alumnes d’infantil es van responsabilitzar de la cura i incubació de les gallines del Maestrat assessorades pels alumnes d’FP d’Agroecologia.

A més de cura del medi ambient –com el projecte de les gallines del Maestrat– un altre dels grans temes que també s’ha fet amb premis en l’edició d’aquest any és la col·laboració amb les persones grans. En aquest cas s’ha portat el premi l’IES Miguel Catalán, de Coslada, a Madrid, pel projecte Cobles amb Història. Una iniciativa d’APS sobre memòria històrica, memòries personals i exercici de la mateixa memòria. Alumnes de primer de batxillerat van desenvolupar activitats d’estimulació  i prevenció de l’Alzheimer; emocionants trobades intergeneracionals i un emotiu concert de clausura. Partint de la recuperació de memòries i testimonis orals de persones grans sobre la vida durant el franquisme.