Col·lectius vulnerables
Doble expedient a una residència de Sant Andreu de la Barca per desatenció als avis
Les conselleries de Treball i Drets Socials constaten una falta de personal que provoca que «els usuaris estiguin sols»
Vitalia Home, amb cinc centres més a Catalunya i previsió d’obrir-ne sis més, assegura que les deficiències són «un problema puntual»
La Generalitat ha obert dos expedients sancionadors contra l’empresa Vitalia Suite SLU, propietat d’un fons d’inversió, per desatenció als avis que viuen al geriàtric concertat que l’empresa gestiona en Sant Andreu de la Barca (Baix Llobregat). Les conselleries de Treball i Drets Socials han acreditat que s’incompleixen les ràtios mínimes de personal i que això repercuteix en l’atenció brindada.
«Estem asfixiats. És impossible tractar els avis com es mereixen... són paquets», expliquen els treballadors. L’empresa afirma que és «un cas puntual» (malgrat que les inspeccions s’han realitzat amb dos mesos de diferència) i que les deficiències assenyalades han sigut resoltes. Els treballadors ho neguen. «Seguim igual i a ells els surt a compte», lamenten.
Per llei, cada cuidador en una residència catalana pot atendre, com a màxim, 10 avis. A la residència Vitalia Home de Sant Andreu de la Barca, la ràtio d’auxiliars de geriatria ha superat els 20 avis per treballador, segons han acreditat els inspectors de la Generalitat. «Hi ha molts dies quea un sol treballador li toca estar pendent de 20 o 24 persones», afirmen els empleats consultats per EL PERIÓDICO, que prefereixen mantenir-se en l’anonimat per por de represàlies.
L’empresa, propietat del fons d’inversió Portobello, rep 4,5 milions d’euros de la Generalitat per gestionar aquest geriàtric concertat. A més d’aquest centre, Vitalia Home té 4 residències més a Catalunya (60 a tot Espanya) i preveu obrir-ne sis més en els pròxims mesos.
Segons expliqen els empleats, el centre s’estructura en quatre plantes, on viuen més de 200 avis, a més d’un centre de dia amb 20 places més. El fet que un sol professional s’hagi de fer càrrec de més de 20 persones, amb elevats graus de dependència, afecta directament la cura dels més grans des de primera hora del matí. «Per anar ràpid els aixequem del llit a pols, amb el mal de braços i esquena que això suposa. Els rentem cada dos dies, però hi ha dies que no ens dona temps de netejar tots els que toquen», explica una auxiliar de geriatria des de l’anonimat.
Caigudes per intentar anar al bany
A les 10.30 hores, quan han d’acabar totes les dutxes, toca esmorzar al menjador, que és a la planta inferior. «És impossible donar menjar a 20 persones. No mengen tot el que seria necessari. Els dones quatre cullerades i saltes a un altre», revela una empleada. «Veus que s’embruten perquè intenten menjar sols i no tens temps de netejar-los», segueix.
Però el tracte més degradant s’observa, segons remarquen, a l’hora d’anar al bany. «No pots estar pendent de totes les persones que necessiten fer pipí o caca», admeten. Sovint senten laments de desesperació d’avis que demanen que algú els acompanyi al bany. Alguns opten per anar-hi sols ja que no poden esperar. «I cauen. Hi ha hagut gent que ha caigut al bany o s’ha embrutat completament perquè no podien aguantar-se més», lamenten.
A nivell mèdic, els treballadors relaten que hi ha tres infermeres per als 220 avis. «Acabem fent feines, com les cures d’úlceres, que no ens corresponen i per a les quals no estem capacitades», continua una altra treballadora. També denuncien falta de material bàsic, com tovalloles o bolquers.
Menjar en mal estat
Aquests treballadors també denuncien que el menjar que es prepara al centre està en mal estat. Aquest diari ha pogut accedir a algunes imatges on s’aprecia com es va servir menjar amb restes de floridura als avis. «És immenjable, però és que hi ha una netejadora que s’encarrega del menjar, no té titulació», resumeix una treballadora.
I és que la situació crítica, segons els empleats, també s’estén entre el personal de neteja. «Som tres persones i hem de netejar-ho tot... llits on s’han cagat a sobre. No donem l’abast, fas el que es veu més i te’n vas xiulant a una altra cosa», confessa una treballadora a aquest diari. Amb sous, afegeix, que no arriben als 900 euros al mes.
La situació que denuncien els treballadors l’han constatat les administracions, després de visitar el centre en dues ocasions. Els primers van ser els inspectors de la Conselleria de Drets Socials. Al seu informe, del 17 d’agost, expliquen que els treballadors que estaven de vacances no s’havien substituït i que els que quedaven «patien sobrecàrregues de feina». Les ràtios de personal eren «insuficients» per l’elevat nombre de dependents que hi ha al centre.
Els tècnics de la conselleria van presenciar que als torns nocturns faltaven un o dos trebalaldors de manera habitual, i que en l’horari d’àpats no hi havia suficient personal i s’incomplia la normativa catalana. Al seu informe, també descriuen com al centre de dia, on hi hauria d’haver dos auxiliars, només hi havia una persona, que al seu torn estava dutxant un resident. «Els usuaris estan sols», conclou aquest document que ha motivat que Drets Socials hagi obert un procediment sancionador contra la residència.
Violència i blaus
La segona visita la van fer tècnics d’Inspecció de Treball el 20 de setembre passat. En el seu informe del 7 de novembre alerten d’importants «riscos psicosocials» a què estan sotmesos els treballadors, i evidencien que no se supleixen les vacants per incapacitats, baixes o vacances.
Notícies relacionadesEl text afegeix que «en el tracte als residents i als familiars» hi ha hagut «situacions conflictives amb ús de violència». Vitalia replica que no sap a què es refereix aquesta frase: «No hi ha hagut cap cas de violència». El delegat sindical de Comissions Obreres, Fernando Álvarez, té una altra versió. «Els ritmes de treball que estem obligats a portar ens obliguen a treballar així. Una companya va agafar pels braços un resident i li va fer blaus. Hi ha una denúncia en curs», explica.
Situació «excepcional»
L’empresa no nega el que les dues inspeccions han detectat, però ho rebaixen. «Va ser una situació excepcional que va haver-hi a l’estiu perquè és molt difícil trobar personal», explica un portaveu de Vitalia a Catalunya. Diuen que ja ho han remeiat, que han contractat sis treballadors més des d’aleshores i que estan analitzant les càrregues de treball dels empleats. «Això no és cert, dijous i divendres va tornar a passar: una treballadora estava amb 14 residents a càrrec seu», lamenta Álvarez. «En reunions amb el comitè d’empresa ens han dit obertament que els surt a compte pagar la multa», denuncia el delegat sindical.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.