Substitueix una norma del 2001

Sis claus de la nova llei universitària

  • La Losu, la norma que atorgarà estabilitat laboral al professorat, supera un altre tràmit parlamentari i ben aviat serà ratificada en el ple del Congrés dels Diputats

Sis claus de la nova llei universitària

Ricard Cugat

4
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

La nova llei que regularà el sistema universitari –la que augmentarà el finançament de les facultats, reduirà la temporalitat del professorat, lluitarà contra la bretxa de gènere, apostarà per la transferència de coneixement i mantindrà un equilibri entre la docència i la investigació– ha superat aquest matí un altre tràmit parlamentari. La comissió de Ciència, Innovació i Universitats ha ratificat el text per 19 vots a favor, 15 en contra i 2 abstencions. En les pròximes setmanes, la norma es tornarà a discutir en el ple del Congrés dels Diputats i s’aprovarà definitivament després del seu pas pel Senat.

La Losu (llei orgànica del sistema universitari) és la tercera norma universitària de la democràcia. Substitueix la Lou, una norma aprovada fa 20 anys, quan amb prou feines hi havia competències autonòmiques en matèria d’universitat. El text d’ara dona cabuda als diferents models universitaris, fomenta la llengua pròpia de les comunitats i la considera llengua de transmissió acadèmica.

Estabilitat laboral dels docents

La Losu –que fa referència al fet que es treballa cap a un horitzó (llunyà) d’universitat gratuïta– entrarà en vigor en el primer semestre del 2023. No obstant, per a tot el que té a veure amb el professorat i la seva estabilitat laboral, l’aplicació de la norma s’ajornarà fins al curs 2025-26.

Serà llavors quan la temporalitat quedarà reduïda a un 8% (en lloc del 40% actual): docents visitants, distingits i substituts. Mentrestant, els professors associats (professionals amb experiència «rellevant» en l’assignatura que imparteixen) tindran contracte indefinit i baixaran de 180 hores lectives a 120.

L’accés a la carrera es farà amb la figura de l’ajudant doctor, que tindrà un contracte de sis anys (en lloc de cinc) com a pas previ a l’estabilització a través de les figures de titular d’universitat o permanent laboral.

El rectorat

El primer esborrany de la norma el va elaborar l’equip de l’exministre Manuel Castells i va comptar amb el desacord dels rectors, disconformes amb el fet que s’especifiquessin al detall les normes per aspirar a ser rector o rectora. També els estudiants van mostrar el seu rebuig perquè, segons la seva opinió, no millorava gens l’actual llei (Lou, 2001). Quan li van concedir la cartera de ministre, Joan Subirats va voler fer seu el text legislatiu, bastant continuista i menys reglamentari que l’esborrany de Castells. El text deixa ara en mans de les universitats –que tenen autonomia pròpia– l’establiment dels requisits que un professor haurà de tenir per aspirar al càrrec de rector, que durarà sis anys (no quatre, com fins ara) i no serà renovable. L’equip rector surt reforçat en el consell de Govern (un terç).

‘Vaga’ i formació per a tota la vida

Per primera vegada, es reconeixerà el dret a l’aturada acadèmica per part dels estudiants (no es diu vaga perquè no són treballadors), una pràctica habitual entre els estudiants però que, curiosament, no està recollida als estatuts de moltes facultats. La representació dels estudiants en els òrgans de govern s’ha augmentat i blindat (la norma antiga no ho especificava. En el claustre ara serà del 25% com a mínim. En el consell de govern, un mínim d’un 10%, i en els consells de facultat i departament, un altre 25%. La llei oferirà formació (i microformació) als estudiants al llarg de la vida. Matricular-se en una facultat no només serà possible amb un títol acadèmic (batxillerat i selectivitat), sinó que també s’obre la porta a què professionals amb acreditada experiència en un camp laboral i amb nivell competència acreditada oficialment.

Col·legis majors

Tot i que el projecte inicial no ho recollia, el text sí que incorpora una esmena perquè els col·legis majors que segreguen per sexe no estiguin adscrits a una universitat pública. En el debat d’aquest matí, la portaveu del PP ha criticat aquest punt. Segons la seva opinió, es tracta de «demagògia» perquè són les universitats, ens autònoms, els que han de decidir quina escola s’adscriu i quina no. El canvi es deu al que va passar aquest any al col·legi major masculí Elías Ahuja de Madrid, on els estudiants cridaven: «Putes, sortiu del vostre cau, sou unes nimfòmanes. Us prometo que follareu totes en la ‘capea’».

En una recent entrevista amb EL PERIÓDICO, Subirats admetia que adscriure’s significa acceptar els valors de la universitat. «No podem mantenir la incongruència que els estatuts de les facultats parlin d’equitat i el col·legi major segregui», afegia el ministre.

Bretxa de gènere

En paraules del responsable d’Universitats, la Losu «no farà miracles» per lluitar contra contra la bretxa de gènere. Però oferirà eines per fer-ho, especialment quan les professores i investigadores fan una aturada professional per la maternitat. Les facultats tenen unitats de gènere, que estan unides en una xarxa. A més, el grup de treball de gènere i universitats es va reunint periòdicament.

Finançament

Respecte al finançament, el text incorpora el compromís que l’1% del PIB es dediqui a l’ensenyament universitari. L’Estat es compromet a augmentar el finançament, mentre que les comunitats hauran de comprometre a destinar els fons rebuts a l’educació superior i no a una altra cosa. Hi haurà, no obstant, un calendari d’adaptació fins al 2030.