El Prat i Barajas, pioners

Els passatgers no hauran de treure líquids ni portàtils en els controls dels aeroports espanyols a partir del 2024

  • Aena instal·larà nous escàners amb rajos X 3D que permeten inspeccionar la maleta sense obrir-la

  • També s’habilitarà un sistema que separarà automàticament l’equipatge sospitós

Els passatgers no hauran de treure líquids ni portàtils en els controls dels aeroports espanyols a partir del 2024
2
Es llegeix en minuts

La circulació de passatgers als aeroports espanyols millorarà notablement a partir del 2024. I serà gràcies a la tecnologia. Els viatgers deixaran d’haver de dipositar en safates els dispositius electrònics i els líquids el 2024, ja que Aena implantarà en els controls de seguretat nous escàners en 3D que permetran inspeccionar els equipatges amb els articles dins.

Segons ha informat Aena aquest dilluns, els filtres amb la nova tecnologia s’instal·laran primer en els aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-el Prat, que concentren el 40% del trànsit de passatgers, i a finals del 2024 s’implantarà en el de Palma de Mallorca. Després s’aniran col·locant a la resta d’aeroports de la xarxa.

Els escàners d’imatges 3D fan servir una tecnologia denominada EDSCB (Sistema Automàtic de Detecció d’Explosius per a Equipatge de Cabina, en anglès), que es basa en l’ús de rajos X per crear imatges d’alta resolució que permeten la inspecció visual detallada. D’aquesta manera s’accelera el procés i es redueixen les falses alarmes.

Durant aquest any, Aena licitarà diversos concursos per a l’adquisició dels nous equips de tecnologia de rajos X que generen una imatge en 3D, que estaran operatius a finals del 2023 o a principis del 2024.

Gestió àgil i remota de l’equipatge

La mesura forma part d’un pla de modernització dels controls de seguretat dels aeroports espanyols, amb el qual Aena pretén agilitzar el flux de passatgers i que també inclou el desplegament de sistemes d’accés biomètrics.

Aquest pla també inclou la implementació de línies automatitzades per a la gestió de l’equipatge de mà (ATRS) i un sistema d’inspecció remota (Remote), que permet als vigilants dur a terme la tasca des d’una sala, sense necessitat de ser físicament al filtre de seguretat. L’ATRS permet separar les maletes sospitoses de les que no ho són, i la gestió i el retorn de safates de manera automàtica, sense que el passatger hagi de preocupar-se’n.

Fonts d’Aena han remarcat que la seguretat és «prioritària» i que per això s’aposta per les últimes tecnologies per col·locar-se a l’avantguarda dels aeroports més segurs.

Segons xifres de l’ens espanyol de gestió aeroportuària, en una dècada (2018-2028) Aena haurà invertit 1.170 milions d’euros en seguretat física, amb la renovació dels equips d’inspecció d’equipatge en bodega i dels filtres de seguretat. La renovació dels equips d’inspecció d’equipatge en bodega i dels filtres de seguretat suposarà l’adquisició de 261 equips, a més de les obres necessàries per integrar-los.

El límit de 100 ml de líquid

Notícies relacionades

Un tema que quedarà pendent fa referència a una de les restriccions més molestes a l’equipatge de mà: el límit de 100 mil·lilitres de líquid en envasos individuals, que han d’anar en una bossa de plàstic transparent i de capacitat no superior a un litre que regeix des del 2006 –arran d’una alerta antiterrorista– a tots els aeroports europeus. Els nous escàners permetrien eliminar aquesta restricció, però de moment Espanya no s’ha pronunciat. I fonts d’Aena consultades per EL PERIÓDICO apunten que aquesta decisió dependrà del que dicti la Unió Europea.

El desembre, el Govern britànic va anunciar la seva intenció de relaxar considerablement el juny del 2024 les restriccions sobre el transport de líquids a l’equipatge de cabina dels avions gràcies als progressos tecnològics que en faciliten els controls.