Maternitats

Malson abans de Reis: què fer si et notifiquen que el regal del teu fill comprat ‘online’ arribarà tard

  • El missatge «demora en l’entrega», sense explicacions, és un malson per a qualsevol família en conflictes

  • FACUA recorda que la normativa no inclou cap compensació i recomana demanar que no s’enviï el producte abans que no pas esperar a rebre’l (tard) i tornar-lo

A1-161882551.jpg

A1-161882551.jpg / ANNA MAS TALENS

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Deu de la nit, nens adormits, cuina recollida i, amb una mica de sort, rentadora estesa. ¿Hora de mirar una sèrie? ¿D’acabar aquella novel·la? Ha! Falten pocs dies per Reis i encara hi ha un o més regals pendents: les entrades d’aquella funció per als teus pares i la pilota de l’Alexia per a la teva neboda. Connectes l’ordinador i suor freda al llegir l’assumpte de l’últim correu electrònic: «Retard en la comanda». Pànic que es transforma en ira pràcticament incontrolable –només reprimida pel temor de despertar els nens que tant t’ha costat adormir– al descobrir el contingut del correu: «Sentim comunicar-te que l’entrega de la teva comanda patirà un retard. La nova data d’entrega prevista és entre el dijous 29 de desembre del 2022 i el dissabte 14 de gener del 2023».

Notícies relacionades

El ritme insà de la societat i la falta de temps, sempre la falta de temps, arrosseguen milers de famílies a confiar una operació de màxima transcendència com la gestió dels regals de Reis –sobretot quan les criatures encara són petites i encara creuen en la màgia del fenomen– a la jungla d’internet. Sistema que facilita la vida a mares saturades per la càrrega mental però que té els seus riscos, a més de ferir, com és sabut, el teixit comercial dels barris i fer malbé el planeta amb l’ecològicament insostenible repartiment a domicili. Riscos com l’esgarrifós correu que obria aquest text: nova data d’entrega, 14 de gener. Com si entre el 29 de desembre i el 14 de gener no hi hagués un univers.

El secretari general de FACUA-Consumidors en Acció, Rubén Sánchez, apunta que la normativa actual no estableix protocols de compensació en aquests casos. «El màxim dret que té l’usuari és que li tornin els diners», recorda Sánchez. Una opció que no soluciona el mal tràngol amb aquella tan buscada casa de nines que pensaves que ja tenies i no tens però, com a mínim, no et sents doblement estafat. ¿Què fer llavors?

Reaccionar ràpidament

El secretari general de FACUA-Consumidors en Acció recomana posar-se en contacte amb l’empresa que ens ha anunciat el canvi de data d’entrega –via correu electrònic, telèfon o formulari a la web– al més aviat possible i tornar la comanda abans que l’enviïn tard, perquè ja no té sentit un cop s’ha recollit el pessebre. Ja que, si hi diu al contracte –aquestes condicions que pràcticament tothom accepta sense llegir-se-les– i el paquet és entregat finalment, poden arribar a cobrar-te el missatger del retorn. «Si reps el producte, tot i que sigui amb retard en la data d’enviament, estàs acceptant l’entrega –indica Sánchez– i això complica el fet de reclamar».

14 dies per tornar-lo

Si per algun motiu el client no pot anul·lar l’enviament i el paquet acaba arribant, la web de l’Agència Catalana de Consum assenyala que el client disposa de 14 dies per tornar la compra –el que es coneix com a dret de desistiment– amb algunes excepcions, com el cas dels productes personalitzats o fets a mida, els productes peribles, com aliments, o aquells que no es poden reutilitzar per raons d’higiene. No seria el cas del circuit de carreres de Mario Kart ni de la Nancy Maquillaje de Arcoíris.


Igual que Faqua, des de l’Agència Catalana de Consum indiquen que el comerç on es va fer la compra per internet només pot cobrar despeses de devolució si es va informar en el moment de la compra o «si es va triar un sistema d’entrega més car que l’ordinari».

Evitar que el paquet viatgi en va

Així doncs, si et trobes en aquesta tessitura de malson –aquest correu de «retard en l’enviament» podries rebre’l, incrementant exponencialment els nervis que desencadena, fins al 4 de gener–, els experts recomanen posar-se en contacte amb l’empresa i tornar l’article demanat abans que l’enviïn, una decisió que, a més, evitarà l’impacte ecològic del viatge d’anada i de tornada del producte. Un cop fet això, abriga’t i pentina el teu barri i ciutat a la recerca d’aquest regal que tant desitgen els teus fills. Molta sort i feliç dia de Reis.