A debat
«Shakira està enfadada i les dones no som éssers de llum»: les feministes disseccionen la cançó
Polítiques, escriptores, humoristes i activistes feministes disseccionen la cançó per analitzar si es tracta d’un missatge empoderador o, per contra, patriarcal
¿És Shakira una dona empoderada per cantar sobre la seva ruptura o la seva cançó és un reflex del patriarcat? D’ara endavant, la cançó BZRP Music Sessions #53 serà recordada com la de ‘la gran estripada’ de Shakira contra el seu ex, Gerard Piqué, la seva nova nòvia, Clara Chía, i fins i tot l’exsogra, Montserrat Bernabeu. I també la d’un debat que gairebé ha començat de bon matí a cada casa –¿s’ha passat la cantant?– i ha ampliat horitzons amb cada resposta que intentava respondre al grapat de preguntes que llançava el ‘hit’: ¿S’està comportant la cantant com un mascle alfa entregat a la ràbia del ‘beef’ (duel de rapers)? ¿Té dret l’artista a convertir la seva ruptura en un dels capítols més autoreferencials i incendiats del pop? ¿Què diuen de la sororitat les al·lusions a la nova nòvia del seu ex? ¿Parlant de Ferraris i Twingos, fa el joc a la cosificació?
Polítiques, escriptores, humoristes i activistes feministes s’han apuntat a la biòpsia de la cançó. I tuit amunt tuit avall, aquí tenim un cert consens: tot i que Shakira podria haver evitat les al·lusions a Chía, resulta esgotador, quan no un avorriment, exigir un missatge feminista perfecte a qualsevol manifestació cultural que faci una dona quan mai es fa el mateix amb els homes.
«Empoderador»
No és la primera vegada que Shakira publica una cançó relativa a la seva vida amorosa. De fet, a ‘Me enamoré’ explicava els inicis de la seva relació amb Piqué, que es va fer oficial el 2011. Poc després de trencar amb el futbolista, va publicar ‘Te felicito’, en col·laboració amb Rauw Alejandro, sobre el final de la relació. En la lletra destil·lava crítiques cap algunes actituds del futbolista. Per exemple: «‘La gente de dos caras no la soporto, me tratas como una más de tus antojos’». Però ni tan sols en aquest cas, la lletra de Shakira va desencadenar tanta polèmica.
Covadonga Peremarch, portaveu d’Emergència Feminista, deixa clar que el nou tema de la colombiana trenca amb un esquema tradicional de dona abandonada, trista i solitària. «El patriarcat dicta que les dones separades hem de tenir trencat el cor», explica. La lletra és, en la seva opinió, un puntàs feminista i empoderador». I posa un exemple: «Les dones no ploren, les dones facturen». És una actitud que, recorda l’experta, contrasta amb l’escena de, per exemple, Chenoa assumint davant els periodistes –amb xandall i demacrada– que malament que ho estava passant després de la ruptura amb Bisbal.
Chenoa, amb Shakira
Chenoa, precisament, avui ha publicat un tuit en què deia: «Quan tu vas, la lloba torna», una clara picada d’ullet cap a Shakira amb una de les seves cançons més conegudes. En tot cas, la portaveu d’Emergència Feminista deixa clar que no és important saber si la pretensió de la colombiana és llançar un missatge feminista perquè la seva pretensió, en realitat, «és cultural». «Shakira està enfada. Està en el seu ple de dret d’estar-ho. Les dones no som éssers de llum».
L’advocada Carla Vall, per la seva banda, ha deixat clar que està entre les files de Shakira, la cançó de la qual té «parts sublims» com el fet que una dona parli directament dels seus pensaments i emocions. Però hi ha altres fragments que, segons ella, són «patriarcat pur» i cita els versos en què la colombiana fa al·lusió a la nova parella de Piqué. En aquestes estrofes, Shakira al·ludeix clarament al nom de la jove i la compara amb una cosa de ‘categoria inferior’. Per exemple, «‘cambiaste un Rolex por un Casio’». Segons el parer de l’advocada, això exposa i «cosifica» la jove, que fins fa dos dies era anònima, i li afegeix gran pressió psicològica. «En l’època de la sororitat això està malament». En aquest sentit, la ministra d’Educació i portaveu del PSOE, Pilar Alegría, ha qualificat de «gran tema» el ‘hit’, tot i que, com la jurista, admet que no li agrada que compari una dona amb l’altra.
Vagi per endavant que estic al #TeamShakira.
— Carla Vall i Duran (@CarlaVall) 12 de enero de 2023
Pel què fa al nou tema hi ha coses sublims com el fet que una dona expressi el que sent sense matisos i ho digui públicament sense vergonya.
Però n’hi ha que són patriarcat pur.
La cançó ha obert altres debats transversals. Algunes veus, per exemple, han criticat la duresa de la lletra i l’impacte que podrà tenir sobre els fills de la parella. Sobre això, Mar García Puig, editora i diputada d’En Comu Podem, es preguntava a Twitter si és que les mares no tenen «dret al ‘beef’».
Notícies relacionadesLeyendo y escuchando a algunos, parecería que las madres no tenemos derecho al beef.
— Mar García Puig (@margpuig) 12 de enero de 2023
I la periodista Irantzu Varela ha recordat a Twitter un dels temes de joventut de Shakira (‘Si te vas’) en què també parla d’una ruptura. En aquest cas, la intèrpret reclamava a la seva exparella reconsiderar la decisió. «‘Sin ti el mundo ya me da igual’», assegura. En un clar suport a la nova cançó de Shakira, Valera afirma: «Quant has après en 20 anys».
Cuánto has aprendido en 20 años, Shakira… 😏https://t.co/VVBZBcoibS
— Irantzu Varela (@IrantzuVarela) 12 de enero de 2023
La guionista i còmica Henar Álvarez també s’ha apuntat al debat i ha qüestionat que sovint s’acabi «soscavant» la llibertat d’expressió en nom de «la sororitat». «Ells fan un munt de cançons insultant els nòvios de les seves noves parelles [en al·lusió a temes de Maluma o Bad Bunny] i ningú parla ni de fraternitat ni que són mals homes –ha assegurat la humorista–. A veure si deixem de comprar els marcs amb què ens limiten a nosaltres en el patriarcat i deixem de veure qualsevol discussió entre dones com una baralla de gates».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.