La campanya més viral

Shakira contra Piqué: el mem infinit

  • Tres dies després que la cantant publiqués la cançó de despit contra el futbolista, l’assumpte continua acaparant les converses a les xarxes socials, la majoria en to jocós.

  • Mai un tema i els seus protagonistes van ser ‘trending topic’ durant tant de temps

Shakira contra Piqué: el mem infinit
4
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

Disposada a batre tots els rècords d’impacte mediàtic –diumenge al migdia, ’Session #53’ ja ha superat els 110 milions de visionaments a YouTube, una cosa mai vista en tan poc temps–, la bufetada de despit que Shakira li va clavar dijous passat al seu ex, el futbolista Gerard Piqué, en forma de cançó va camí de convertir-se també enla xafarderia que més temps resisteix al cor de la conversa global.

Setanta-dues hores després de la publicació de la cançó en qüestió, les pulles que l’artista li llança al pare dels seus fills a la lletra continuen generant comentaris de tota mena a les xarxes, la majoria en to jocós.

Des de dijous, el ‘Shakirazo’ ha donat lloc a incomptables tribunes periodístiques, declaracions polítiques, saberudes anàlisis amb mirada feminista i infinites hores de tertúlia televisiva i radiofònica.

Però a les xarxes, superat un primer moment de posicionaments sobre l’acte de la venjança de la cantant, l’assumpte s’ha convertit en un inabastable cabal de bromes, facècies, videomuntatges, fotos trucades i mems variats a compte dels protagonistes –directes i indirectes– de l’afer com mai abans s’ha vist.

Treure-li punta

Que molts usuaris segueixen l’actualitat amb el ganivet afilat per treure-li punta quan poden se sap. No hi ha cap notícia de gran impacte, sigui política, social, esportiva o cultural, que no en tingui la lectura sarcàstica circulant per les xarxes en qüestió de minuts. Però no és tan habitual que els implicats en un escàndol públic coronin tres dies seguits les llistes dels temes més comentats, ni que continuïn compartint-se missatges al·lusius que conviden a la rialla.

Tres dies després de la bomba, els termes Shakira, Piqué, Clara, Casio, Rolex i Twingo continuen figurant –a certes hores més amunt, a certes hores més avall– en els ’trending topics’ de Twitter i la plataforma continua enriquint-se amb nous mems jocosos derivats de la cançó, molts de firmats per tuitaires anònims, però d’altres servits per les mateixes marques comercials al·ludides, o per d’altres que passaven per allà i que han vist en aquesta polèmica l’ocasió perfecta per escurar complicitats entre els usuaris de la xarxa a canvi d’unes rialles.

Mai els ’community managers’ de les marques han tingut una oportunitat millor –i més permís per part dels superiors– per fer servir l’enginy i mirar de viralitzar-se fent el cafre.

Però, sens dubte, la firma que està traient més profit social i comercial del ‘Shakirazo’ està sent Casio. A la cançó, la colombiana menysprea aquests rellotges, que compara amb la nova parella de Piqué. Però en un compte paròdic de Twitter han aconseguit fer-li la volta a la humiliació fins que l’han convertit en un reclam per guanyar seguidors i clients.

Des de les seves pròpies plataformes mediàtiques, però també a través de les xarxes, alguns programes de televisió s’han afegit a la broma global de Shakira i Piqué. Els seus vídeos inspirats en la famosa cançó figuren entre els més viralitzats.

Amb menys nom (i llista de seguidors), són molts els tuitaires anònims que no s’han resistit a publicar la seva pròpia conya del tema del moment.

També des d’Instagram es continua traient punta a l’assumpte.

Notícies relacionades

Sense comptar l’esgotadora rastellera de captures de pantalla i fotomuntatges que continuen corrent a aquestes hores pels grups de WhatsApp.

Algun dia, a les escoles de màrqueting i periodisme digital s’estudiarà la cançó de despit de Shakira com l’esdeveniment viral més important de tots els temps, a l’espera que n’arribi un altre que el converteixi en anècdota.