Ruta Cadis-Milà

El mal patró: arrestat per obligar els camioners a conduir sense descansos

  • Els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Civil descobreixen que una empresa havia trucat els tacògrafs per saltar-se els límits de descans

El mal patró: arrestat per obligar els camioners a conduir sense descansos

Guillem Sánchez

4
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els policies van entrar en aquest bar perquè era l’únic que van trobar obert al polígon de La Línea de la Concepción (Cadis). Eren investigadors dels Mossos d’Esquadra i de la Guàrdia Civil que havien hagut de treballar en equip, i creuar tota la península en el cas dels agents catalans, per poder arribar fins a la nau industrial que quedava just enfront d’aquesta cafeteria. Després de detenir el principal investigat, havien fet una pausa en el registre del garatge de camions que escorcollaven, però el cambrer no sortia a atendre’ls. Finalment, el cambrer va aparèixer, vestit amb roba d’esport.

La cafeteria pertanyia a un club de pàdel i aquell matí, es va disculpar el cambrer, havia fallat un jugador a última hora i sense avisar. Els seus companys havien pregat al cambrer que el substituís per no suspendre el partit i, a causa d’aquest incident, estava alternant el servei a la cafeteria amb les raquetades a la pista. Els agents li van dir que no es preocupés. No podien fer altra cosa, en el fons era culpa d’ells: el jugador que havia fallat era el principal investigat en la seva operació i no s’hi havia presentat perquè l’havien arrestat.

Rafa Aguilar, responsable de l’Àrea Central d’Investigació d’Accidents dels Mossos, afegeix, a més, que l’operació conjunta es va activar aquell dia precisament perquè els agents van saber que el sospitós, el cap d’una empresa de transports d’aliments, seria a la nau perquè tenia partit de pàdel. En els dies anteriors, no s’havia presentat.

170 treballadors en 5 anys

L’amo de l’empresa investigada és un home de nacionalitat espanyola que disposava d’11 camions que conduïen fins a Milà i tornaven a Espanya carregats d’aliments que deixaven a Mercabarna i Mercavalència abans de tornar fins a Cadis. Ha tingut 170 conductors diferents en només 5 anys. Els policies creuen que els explotava i que trucava els tacògrafs dels camions perquè circulessin sense descansar. A més, també havia demanat un duplicat de la seva targeta de conductor i la cedia a empleats perquè en tinguessin dues i poguessin continuar circulant.

Aquesta és la primera investigació dels Mossos a Espanya que permet desarticular un entramat d’aquestes característiques implicant els tres elements imprescindibles, tal com va demanar la Fiscalia de delictes contra la seguretat viària el 2020: el patró que pressiona, el mecànic que mira cap a una altra banda durant les revisions i els conductors que cedeixen al xantatge, convertint-se «en bombes de rellotgeria», remarca Aguilar, a causa de l’esgotament que patien els camioners al volant. L’operació ha sigut batejada amb el nom d’Eó, el déu grec d’un temps sense principi ni final.

Va arrencar amb una inspecció que va efectuar una patrulla de Trànsit dels Mossos a Girona, a l’AP-7. Els agents van comprovar que el conductor, pel que sembla complint les indicacions de l’amo de l’empresa per a la qual treballava, havia manipulat d’una manera complexa el tacògraf i, d’aquesta manera, havia circulat sense fer els descansos que la Direcció General de Trànsit (DGT) assenyala com a obligatoris per reduir el risc d’accidents que, en cas de vehicles pesants, de 40 tones, poden ser molt greus.

El jutjat d’instrucció 2 de Figueres va obrir el febrer del 2022 una causa contra aquesta empresa, que ja va ser investigada per fets similars el 2017 i que en aquell instant es trobava també de nou sota la lupa de la Guàrdia Civil. Sota la tutela de la Fiscalia de delictes contra la seguretat viària, Mossos i Guàrdia Civil van crear un equip conjunt.

Conductors pressionats

Els agents van contactar amb alguns dels conductors que havien treballat per a aquesta empresa i alguns d’ells van explicar que el cap els havia obligat a circular sense descansar i que, per a això, els tacògrafs estaven manipulats. La revisió dels vehicles es passava en un taller de València. Els investigadors està convençuts que el mecànic era conscient de la manipulació i mirava cap a una altra banda.

Els policies van col·locar balises en alguns camions i van comprovar si s’aturaven o no i quants quilòmetres podien recórrer sense descansar. El seguiment va donar dades estremidores. Un dels camioners, per exemple, va ignorar tants descansos que va acumular infraccions que li haurien de costar més de 200 punts del permís de conduir. «Era important treure’ls de la carretera», remarca Aguilar.

L’operació conjunta es va activar la setmana passada i ha durat diversos dies. Ha fet falta esperar, entre altres coses, que el cap tingués partit de pàdel a la pista que hi ha enfront de la seva nau per poder detenir-lo. Els implicats afronten un judici per delictes contra la seguretat viària i contra els drets dels treballadors.

Notícies relacionades