Educació
Catalunya assajarà un MIR per a professors a partir del curs 23-24
El ‘Programa de residència inicial docent’ s’impartirà de forma pilot a 250 docents voluntaris amb menys de tres mesos d’experiència
La formació anirà a càrrec de 85 mentors en 60 centres educatius seleccionats partint de la seva experiència i diversitat
icoy24209007 cornella de llobregat 14 11 2013 el ayuntamiento d160514190329
Els mals resultats dels alumnes de 6è de primària i de 4t d’ESO catalans en les últimes proves de competències bàsiques van ser un detonant de pes perquè el Departament d’Educació activés mesures per revertir aquesta situació. Una d’aquestes és la formació del professorat, considerat un factor clau per a l’èxit educatiu de l’alumnat. En aquest marc, la Conselleria ha presentat aquest dilluns un projecte pilot per assajar una espècie de MIR per a professors acabats de graduar, similar a la residència que han de realitzar els llicenciats en Medicina per poder exercir. Actualment, 19 dels 27 països de la Unió Europea tenen un programa de pràctiques docents similar.
El projecte pilot, batejat amb el nom de ‘Sensei. Programa de residència inicial docent de Catalunya’, és el primer d’aquest tipus en tot l’Estat, es començarà a aplicar el curs 23-24 i es prolongarà fins al 24-25. Serà voluntari i no substituirà cap dels mètodes de capacitació i formació actuals. En aquests moments, els futurs professors estudien o bé graus universitaris o bé, els titulats d’especialitats, el màster. En els dos casos, els estudis inclouen pràctiques en centres educatius.
Educació ha previst, per a aquest experiment, 250 places: 150 a primària i 100 a secundària. El requisit principal per accedir al programa d’un any de durada és tenir com a màxim tres mesos d’experiència docent. La idea del Departament és que els professors que accedeixin al programa siguin ‘verges’, sense vicis ni hàbits ja creats. «L’objectiu és capacitar el professor que s’inicia en la docència i assentar de forma pràctica les sis competències clau per donar resposta als reptes del sistema educatiu català», han insistit des de la Conselleria. Aquestes competències clau són el coneixement del context educatiu català, de les pràctiques educatives (projectes, treball cooperatiu...), gestió de l’aula, avaluació, gestió socioemocional i desenvolupament professional.
Per a Cuevas, aquest és un element decisiu per al futur desenvolupament del treball d’un docent: «Si en els primers dos anys no consoliden bé competències com la gestió de l’aula, serà molt difícil que assoleixin altres competències com la digital», ha remarcat.
Mora i Cuevas han remarcat que «els països amb millors resultats educatius i més equitatius tenen programes de residència inicial docent». «És clau per millorar els resultats educatius globals», ha remarcat Cuevas. Així mateix, la Conselleria ha destacat com un altre objectiu el de contribuir a la satisfacció laboral dels professors.
Els participants en aquesta formació realitzaran docència amb suport durant mitja jornada, per la qual cobraran, i l’altra mitja seguiran un programa formatiu teòric i pràctic que inclourà seminaris, tallers o visites a altres centres. L’aspecte salarial és un extrem que ha suscitat dubtes entre els sindicats que, en principi veuen bé el projecte perquè consideren que la formació dels docents i l’accés a la professió és un assumpte que cal abordar. «¿Qui es podrà permetre renunciar a la meitat del sou?», planteja Rosa Maria Villaró, de CCOO.
La formació es realitzarà en 60 centres seleccionats i la impartiran 85 professors mentors. Educació elegirà les escoles i instituts en funció de dos elements: diversitat per incloure, per exemple centres d’alta complexitat, i la seva experiència en innovació educativa. I els mentors, als quals es reduirà fins a un 50% la càrrega lectiva, se’ls seleccionarà també en base en la seva experiència en els nous mètodes d’aprenentatge. Cada mentor es responsabilitzarà d’un màxim de tres alumnes.
¿Podria el Sensei substituir el màster actual? «És una opció», ha admès la secretària de Transformació Educativa de la Conselleria, Núria Mora. «Ens llancem i provem aquest pla. Després veurem com funciona i discutirem què fem», ha afegit el director general d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües, Joan Cuevas. La discussió, una vegada experimentat el programa, s’abordarà amb el Ministeri d’Universitats, que és qui té competències sobre els plans d’estudis universitaris.
A l’hora de presentar aquest pla, Mora i Cuevas han defensat la idea que Educació vol que «tot el professorat nou rebi la mateixa formació per dotar-los de les mateixes competències». «Caldrà veure si Sensei compensa altres formacions, però primer ho hem de provar. Després ja parlarem amb el ministeri», ha insistit Cuevas.
El programa pilot costarà 11 milions d’euros, els 95% dels quals es finançaran amb fons de la Unió Europea. Educació ha xifrat en 160 milions d’euros el cost d’implantar el Sensei en el conjunt del sistema educatiu català.
Notícies relacionadesUn òrgan de coordinació, en el qual participaran els degans de les universitats catalanes, un grup d’experts, un grup tècnic de seguiment i el Consell Escolar de Catalunya analitzaran el funcionament del programa. Seran els encarregats de plantejar si el Sensei ha de ser obligatori, com ho és el MIR dels metges, si pot substituir el màster i de com ampliar-lo al conjunt del sistema.
Paral·lelament, Educació revisarà i actualitzarà els plans de formació permanent del conjunt del professorat.