Dones científiques
«Que cap nena senti que la ciència no és per a ella»: 500 investigadores promouen les vocacions científiques a les escoles
Les investigadores, que ahir van copar el Saló de Cent en la presentació del programa #100tífiques, oferiran referents femenins científics a 500 escoles catalanes
L’Ajuntament de Barcelona i les conselleries de Recerca i Universitats i d’Igualtat i Feminismes s’han unit aquest dijous amb desenes de científiques i investigadores en un acte que ha reivindicat la importància de la igualtat efectiva en la ciència i la recerca.
Per cinquè any consecutiu i en vigílies de la celebració del Dia de la Dona i la Nena en la Ciència, s’ha presentat, al Saló de Cent, el programa #100tífiques, iniciativa de la Fundació Catalana per a la Investigació i la Innovació (FCRI) i de l’Institut de Ciència i Tecnologia de Barcelona ( BIST), pel qual dones involucrades en la recerca i el desenvolupament en la ciència i la tecnologia fan xerrades en escoles per servir de referents a les nenes perquè s’animin a seguir els seus passos.
Cinc anys
El programa, que aquest any compleix cinc edicions, s’impartirà a més de 500 escoles per tot Catalunya i comptarà amb més de 560 dones d’aquest àmbit, que presentaran centenars de projectes als alumnes de primària així com d’ESO, amb la intenció d’oferir «referents» femenins als nens i especialment a les nenes. Així s’hi ha referit l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha presentat l’inici de l’acte i en el qual ha agraït a les professionals presents la seva participació «perquè cap nena senti que els estudis propis de ciència no són per a ella».
De fet, Colau ha posat l’accent en el fet que només el 23% dels càrrecs directius en aquest àmbit estan ocupats per dones i que únicament el 7% de dones científiques tenen títols honorífics.
Barreres socials
«Un món que no compta amb la feina de les dones és un món a mitges», ha afegit el conseller d’Educació, Josep González-Cambray, que, al costat del conseller d’Universitats, Joaquim Nadal,ha posat l’accent en les polítiques de coeducació.«S’ha normalitzat durant molts anys que a les dones els corresponen feines de menys reconeixement social. Hem de deixar de perpetuar aquests rols», ha insistit Gonzàlez-Cambray.
Per la seva banda, la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge, ha posat el focus en la necessitat d’incorporar la perspectiva de gènere en estudis científics per avaluar els efectes de medicaments, entre altres assumptes, en les dones, i ha recordat que quan «es va córrer» per aconseguir una vacuna contra la covid no es van tenir en compte alguns efectes sobre les dones, com els relatius a la menstruació, malgrat que la meitat de la població és femenina.
La directora de programes del Barcelona Institute of Science and Technology BIST, Nuria Bayó, ha posat coordenades i conseqüències de l’actual situació: ha recordat que només el 24% de les places d’investigació o de professors titulars estan ocupades per dones, cosa que parla de les «barreres socials, mentals i de l’entorn» a què han de fer front les científiques.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim