Un judici destapa els abusos de les empreses de cobrament de deutes
Un judici per les presumptes coaccions a què va ser sotmesa una dona en situació de vulnerabilitat per part d’una empresa de cobraments de deutes ha destapat les suposades conductes abusives, de pressió i amenaçadores utilitzades per algunes d’aquestes companyies. Fins a tal punt que una empleada d’una d’aquestes societats, acusada juntament amb dos dels seus caps, va declarar que ella es va limitar a seguir el guió que li proporcionaven els seus superiors, que li arribaven a dir que podien actuar perquè tenien el permís del jutjat, com si fossin una «subcontracta», quan no era així. Els dos directius imputats es van defensar al·ludint a un excés de la treballadora, rebutjant també que donessin instruccions.
La fiscalia reclama dos anys de presó per a dos directius de la firma, DPS Consulting, i a una empleada seva per un delicte de coaccions a la Yolanda, una veïna de Cubelles que aquesta empresa va pressionar perquè pagués un deute amb Endesa de 2.369 euros, malgrat que es troba en situació de vulnerabilitat. La dona només percebia la renda garantida i tenia a càrrec seu un fill menor d’edat. L’acusació particular reclama penes majors, de fins a quatre anys i nou mesos, a l’incloure altres delictes, com ara usurpació de funcions i temptativa d’estafa. L’Aliança contra la Pobresa Energètica, que està ajudant la Yolanda, considera que l’actuació de DPS és un «nou cas d’assetjament» a famílies vulnerables.
«Bon dia, li truco de notificacions judicials i d’embargaments d’aquí del jutjat [...] Tinc dues ordres judicials per notificar, la informo, li explico el motiu, li donaré un telèfon perquè li doni a l’advocat, li avanço que té un greu problema judicial». El 3 de juliol del 2020, la Yolanda va rebre aquesta trucada. Era l’empleada de DPS Consulting. La dona no entenia res. «El dimecres 8 de juliol intervindrem, bloquejarem tots els comptes bancaris que tingui al seu nom i els seus ingressos [...] Tallaran i precintaran el comptador» de la llum, va continuar la treballadora de l’empresa de cobraments. La Yolanda va preguntar: «¿D’Endesa?». La resposta: «No, Endesa no, nosaltres som funcionaris de l’Estat».
Simulant la trucada d’un jutjat
La fiscal afirma que es «va simular trucar-li des del servei de notificacions judicials i embargaments del jutjat» per comminar-la a pagar i la Yolanda s’ho va creure, segons la seva declaració en la vista. El deute l’arrossegava des del 2015. Les trucades es van iniciar feia mesos i van ser «contínues» i, va afegir la víctima, «amenaçadores». La del 3 de juliol d’aquell any va ser, tanmateix, la més dura i contundent. «Es van fer passar per un agent judicial i em van dir que si no pagava el deute em traurien el comptador, em tallarien la llum i m’embargarien», va recordar la dona. «Em va produir molta ansietat i li vaig dir que no tenia diners per pagar aquestes factures», va insistir, per després admetre que Endesa mai l’hi havia reclamat.
Els dos responsables de l’empresa acusats van descarregar la culpa en la seva empleada. El seu administrador va rebutjar que hi hagi un guió sobre la manera d’actuar, tot i que va reconèixer que Endesa no els va comunicar que la Yolanda era una dona en situació de vulnerabilitat des del 2015. Si ho haguessin sabut, va precisar, el procediment seria «més lax». Va relatar que van seguir amb la intenció de cobrar el deute perquè es van assegurar que la dona «vivia en un xalet amb piscina i a la casa estava registrada una empresa de l’exmarit». Aquest imputat va qualificar la trucada efectuada per la seva empleada a la Yolanda com a «incorrecta i fora de lloc», mentre que l’altra directiva encausada la va titllar de «vergonya».
Tres mesos i un altre telèfon
Quan li va tocar el torn a l’empleada de l’empresa, aquesta no es va mossegar la llengua i va començar a explicar les interioritats de la companyia i remarcar una vegada i una altra que els seus superiors li van entregar un guió d’actuació. Així, va afirmar que hi havia dos tipus de trucades: les «netes», en les quals s’utilitzava una terminologia legal, i les especials, com la de la Yolanda. Va revelar que la netes es graven i s’entreguen quan hi havia reclamacions de clients i que les especials, més contundents i exigents, no es registren. A més, a les persones que s’encarregaven d’aquestes últimes els canviaven el número de telèfon mòbil cada tres mesos. Les trucades les feien amb el número ocult.
Els complements per complir els objectius, va recalcar, els hi pagaven en un sobre «en negre». «He fet la meva feina amb el guió que em van facilitar. El telèfon ens deia que havia de treure fum de la quantitat de trucades que havíem de fer», va dir. Després de l’incident amb la Yolanda, va aclarir, li van donar 15 dies de vacances. Després d’un període de baixa i per ordre judicial, va tornar a l’empresa. «Estic en tractament psicològic», va detallar.
En un comunicat Endesa assegura que amb els clients identificats i acreditats com a vulnerables treballen fent «una gestió especialitzada i diferenciada». En aquests casos, s’informa igualment del deute, si bé estan exempts de la suspensió del subministrament mentre duri aquesta situació.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia