Mobilitat sostenible

La gratuïtat de Rodalies posa en perill l’equilibri del transport públic

La Generalitat reclama «més diàleg» al Govern perquè les bonificacions no descompensin el sistema en favor de Renfe

La gratuïtat de Rodalies posa en perill l’equilibri del transport públic

Elisenda Pons

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No hi ha trinxeres quan es tracta d’impulsar el transport públic, perquè al cap i a la fi l’objectiu és compartit: la promoció de la mobilitat col·lectiva i sostenible. Però, quan hi ha bonificacions desiguals, quan s’empastifa l’‘statu quo’, tot pot saltar pels aires, o com diria la política, s’obre la porta a un cert desequilibri. Això és precisament el que ha passat a Catalunya des que al setembre es van començar a aplicar descomptes en alguns títols, del 100% a Rodalies i del 50% i el 30% a la resta. Aquesta paraula, ‘desequilibri’, és precisament la que ha elegit el secretari de Logística i Mobilitat del Departament de Territori, Marc Sanglas, aquest dijous per descriure la situació actual. ¿Nou combat entre Catalunya i Espanya? Pot ser, però amb molts matisos.

Notícies relacionades

Es tractava de fer balanç dels descomptes aplicats durant el tercer trimestre del 2022. Que vagi per davant que, malgrat les rebaixes, encara no s’ha arribat a la xifra de validacions del 2019, tot i que sí que s’ha depassat àmpliament la dels anys de pandèmia, cosa que es podia esperar. De fet, als dos primers trimestres, quan el preu era el de sempre, l’augment de viatges respecte al 2021 va ser del 30,4% i del 28,51%, i al tercer, ja amb els preus abaixats, va ser del 19,15%. És a dir, la recuperació de la confiança en el transport públic no va venir per la via de la butxaca.

Més fiabilitat, sisplau

Sanglas ha sigut subtil en el seu diagnòstic: «S’ha experimentat un cert canvi de tendència en la manera d’utilitzar el transport segons el tipus. S’ha produït un desequilibri, i per això és necessari més diàleg en la presa decisions a l’hora d’aplicar descomptes». Entre línies, es podia entreveure una certa crítica al Govern, com si en el fons Pedro Sánchez busqués rentar la imatge del seu púgil (Renfe i Rodalies) en contraposició amb la resta d’operadors. «Els descomptes poden ser interessants per atraure gent al sistema, però el que aporta més gent és la fiabilitat de la xarxa, la puntualitat i la garantia de seguretat de l’operador», ha prosseguit el secretari del Govern.