Educació i seguretat

Una campanya amb influencers catalans busca difondre el 112 entre els joves

  • El Govern vol que tot l’alumnat conegui el número d’emergències i el faci servir amb responsabilitat

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els consellers d’Interior i d’Educació de la Generalitat, Joan Ignasi Elena i Josep Gonzàlez-Cambray, han presentat aquest divendres una campanya del CAT112 per donar a conèixer el número d’emergències 112 entre la gent jove. Per arribar a aquest col·lectiu, tindran l’ajuda dels influencers catalans Joan Grivé, Edu Esteve i Farners Pei Hong, que protagonitzaran una sèrie de vídeos explicatius.

La presentació de la campanya, a l’Institut Eugeni d’Ors de Badalona (Barcelona) davant 150 alumnes, s’ha fet la vigília del Dia Europeu del 112, que es commemora aquest dissabte.

La campanya consisteix en quatre vídeos curts i dinàmics en els quals s’explica de manera amena i directa què és el 112, per a què serveix i com funciona. Així, les càpsules detallaran, per exemple, que es tracta del telèfon comú a tot Europa per demanar assistència mèdica, policial o dels serveis de rescat en qualsevol emergència i que es tracta d’un número gratuït.

Un dels vídeos de la campanya, per exemple, té format d’enquesta improvisada de Joan Grivé pel carrer, en què pregunta a uns quants joves què saben del 112 o si alguna vegada hi han trucat, per il·lustrar no només les característiques i el funcionament del telèfon, sinó també aspectes que puguin desconèixer. En els tres vídeos restants, Edu Esteve i Farners Pei Hong expliquen a càmera dades importants del 112, com la gratuïtat del servei, en quins casos s’hi ha de trucar, i que fer bromes està penalitzat, entre altres qüestions.

Els vídeos, concebuts i produïts per Grivé, es difondran per les xarxes socials del Departament d’Interior, i també a través de les d’Educació. S’ha acordat, així mateix, que es difonguin en l’entorn escolar entre l’alumnat.

«S’ha de trucar al 112»

Davant els alumnes de l’Institut Eugeni d’Ors, el conseller Elena ha destacat que «el missatge és molt senzill: s’ha de trucar al 112». I els ha explicat als nois i noies que «9 de cada 10 incendis s’apaguen pràcticament abans que comencin perquè la gent hi truca quan veu una mica de fum». «Sou imprescindibles perquè s’activin els serveis d’emergència», els ha dit als estudiants.

Per la seva banda, Cambray ha remarcat que la voluntat del Govern és que els joves «siguin conscients de l’existència del 112». «Un número que us dona seguretat i protecció, que us empodera en situació d’emergència.» El conseller ha expressat el seu desig que «el missatge arribi a tots els centres educatius i que tot l’alumnat conegui el 112 i el faci servir amb responsabilitat».

La directora general del CAT112, Irene Fornós, ha traslladat als estudiants que s’ha de trucar al 112 «si creus que hi ha una emergència», i els ha advertit que «és un error pensar que no s’hi ha de trucar perquè alguna altra persona ja deu haver trucat».

Notícies relacionades

El telèfon d’emergències 112 atén cada dia una mitjana de 9.000 trucades i rep una valoració molt positiva per part dels usuaris, ja que 9 de cada 10 ciutadans que l’han hagut de fer servir qualifiquen positivament l’atenció rebuda, segons les enquestes anuals del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO).

Els influencers

Els influencers que participen en la campanya són creadors de continguts en català. Joan Grivé (@Sirjoan) n’és un dels pioners i a més col·labora en programes de Catalunya Ràdio i l’iCat com ara ‘Adolescents iCat’. Edu Esteve (@eduestevemusic) és cantant semifinalista del ‘talent show’ ‘Eufòria’. Farners Pei Hong (@Farnerrs) es va fer coneguda després d’explicar a YouTube, amb naturalitat i humor, la seva adopció.