emissions zero

El Parlament Europeu dona el seu aval definitiu a la prohibició de cotxes dièsel i gasolina a partir del 2035

Populars, conservadors i ultradreta voten en contra de l’acord però no aconsegueixen frenar-ne l’aprovació

El Parlament Europeu dona el seu aval definitiu a la prohibició de cotxes dièsel i gasolina a partir del 2035

Epi_rc_es

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

El ple del Parlament Europeu ha superat aquest dimarts l’últim obstacle que quedava per aprovar l’acord –tancat a finals d’octubre amb el Consell– que prohibirà la comercialització de cotxes i furgonetes dièsel i gasolina a partir del 2035, amb l’objectiu que tots els vehicles que es venguin a partir d’aquesta data al mercat europeu siguin de zero emissions. Malgrat el vot en contra majoritari de populars, conservadors i ultradreta, el reglament, el primer de l’anomenat paquet ‘Fit for 55’ promogut per la UE, ha tirat endavant amb 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions. L’últim tràmit serà l’aprovació final pel Consell.

«Clar suport del Parlament Europeu per posar la indústria de l’automòbil al camí cap a l’emissió zero. Amb aquesta votació, els ciutadans de la UE poden conduir vehicles nets i assequibles. La transició global s’està produint i la indústria automobilística de la UE està preparada per liderar-la», ha celebrat el vicepresident executiu de la Comissió, Frans Timmermans. «És una victòria per al clima. És històric. La indústria automotriu ha de sortir dels combustibles fòssils» i «aquest és un senyal clar a la indústria», ha valorat la presidenta de la comissió de transports de l’Eurocambra, l’ecologista francesa Karima Delli.

La nova legislació estableix el camí, amb un termini intermedi el 2030, per reduir a zero el 2035 les emissions de CO2 de turismes i vehicles comercials lleugers nous. El 2030, la reducció d’emissions de CO2 haurà de ser del 55% en el cas dels cotxes nous i del 50% per a les furgonetes noves en comparació amb els nivells del 2021. Cinc anys després l’objectiu de reducció haurà de ser en els dos casos del 100%. Els fabricants amb una producció reduïda de vehicles (d’entre 1.000 i 10.000 cotxes nous o entre 1.000 i 22.000 furgonetes noves a l’any) podran beneficiar-se d’una exempció fins a finals del 2035. Els fabricants de menys de 1.000 vehicles nous a l’any continuaran estant-ne exempts.

Metodologia d’avaluació

La Comissió presentarà, a tot estirar el 2025, una metodologia per avaluar i comunicar dades sobre les emissions de CO2 durant tot el cicle de vida dels automòbils i furgonetes venudes a la UE. A més, com a molt tard el desembre del 2026, la Comissió estudiarà la diferència entre els valors límit d’emissió i les dades reals de consum de combustible i energia, informarà sobre una metodologia per ajustar les emissions concretes de CO2 dels fabricants i proposarà unes mesures de seguiment adequades.

Notícies relacionades

«Aquest reglament impulsarà la fabricació de vehicles d’emissió zero o de baixes emissions. Inclou una revisió ambiciosa dels objectius per al 2030 i 2035, essencial per assolir la neutralitat climàtica el 2050 com a molt tard», ha destacat el ponent del Parlament Europeu, el liberal holandès Jan Huitema. Segons ha destacat, els nous objectius aporten claredat a la indústria automobilística i estimulen la innovació i la inversió entre els fabricants de cotxes. «Comprar i conduir cotxes nets serà més barat i apareixerà abans un mercat de segona mà», estima.

L’actual mecanisme d’incentius per a vehicles d’emissió zero o de baixa emissió recompensa els fabricants que venen més vehicles d’aquest tipus amb uns objectius de reducció d’emissions de CO2 més baixos. Es tracta dels vehicles amb emissions entre zero i 50 g de CO2/km, com els vehicles elèctrics i híbrids endollables amb bon rendiment. Aquest mecanisme també haurà d’adaptar-se per ajustar-se a les expectatives de venda. Segons l’acord, des de l’any 2025 fins al 2029, l’índex de referència dels vehicles d’emissió zero o de baixa emissió quedarà fixat en el 25% per a les vendes d’automòbils nous i en el 17% per a les furgonetes noves. No obstant, a partir del 2030, aquest incentiu desapareixerà de manera que només puguin comercialitzar-se vehicles de zero emissions.