emissions zero
El Parlament Europeu dona el seu aval definitiu a la prohibició de cotxes dièsel i gasolina a partir del 2035
Populars, conservadors i ultradreta voten en contra de l’acord però no aconsegueixen frenar-ne l’aprovació

El ple del Parlament Europeu ha superat aquest dimarts l’últim obstacle que quedava per aprovar l’acord –tancat a finals d’octubre amb el Consell– que prohibirà la comercialització de cotxes i furgonetes dièsel i gasolina a partir del 2035, amb l’objectiu que tots els vehicles que es venguin a partir d’aquesta data al mercat europeu siguin de zero emissions. Malgrat el vot en contra majoritari de populars, conservadors i ultradreta, el reglament, el primer de l’anomenat paquet ‘Fit for 55’ promogut per la UE, ha tirat endavant amb 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions. L’últim tràmit serà l’aprovació final pel Consell.
«Clar suport del Parlament Europeu per posar la indústria de l’automòbil al camí cap a l’emissió zero. Amb aquesta votació, els ciutadans de la UE poden conduir vehicles nets i assequibles. La transició global s’està produint i la indústria automobilística de la UE està preparada per liderar-la», ha celebrat el vicepresident executiu de la Comissió, Frans Timmermans. «És una victòria per al clima. És històric. La indústria automotriu ha de sortir dels combustibles fòssils» i «aquest és un senyal clar a la indústria», ha valorat la presidenta de la comissió de transports de l’Eurocambra, l’ecologista francesa Karima Delli.
La nova legislació estableix el camí, amb un termini intermedi el 2030, per reduir a zero el 2035 les emissions de CO2 de turismes i vehicles comercials lleugers nous. El 2030, la reducció d’emissions de CO2 haurà de ser del 55% en el cas dels cotxes nous i del 50% per a les furgonetes noves en comparació amb els nivells del 2021. Cinc anys després l’objectiu de reducció haurà de ser en els dos casos del 100%. Els fabricants amb una producció reduïda de vehicles (d’entre 1.000 i 10.000 cotxes nous o entre 1.000 i 22.000 furgonetes noves a l’any) podran beneficiar-se d’una exempció fins a finals del 2035. Els fabricants de menys de 1.000 vehicles nous a l’any continuaran estant-ne exempts.
Metodologia d’avaluació
La Comissió presentarà, a tot estirar el 2025, una metodologia per avaluar i comunicar dades sobre les emissions de CO2 durant tot el cicle de vida dels automòbils i furgonetes venudes a la UE. A més, com a molt tard el desembre del 2026, la Comissió estudiarà la diferència entre els valors límit d’emissió i les dades reals de consum de combustible i energia, informarà sobre una metodologia per ajustar les emissions concretes de CO2 dels fabricants i proposarà unes mesures de seguiment adequades.
«Aquest reglament impulsarà la fabricació de vehicles d’emissió zero o de baixes emissions. Inclou una revisió ambiciosa dels objectius per al 2030 i 2035, essencial per assolir la neutralitat climàtica el 2050 com a molt tard», ha destacat el ponent del Parlament Europeu, el liberal holandès Jan Huitema. Segons ha destacat, els nous objectius aporten claredat a la indústria automobilística i estimulen la innovació i la inversió entre els fabricants de cotxes. «Comprar i conduir cotxes nets serà més barat i apareixerà abans un mercat de segona mà», estima.
L’actual mecanisme d’incentius per a vehicles d’emissió zero o de baixa emissió recompensa els fabricants que venen més vehicles d’aquest tipus amb uns objectius de reducció d’emissions de CO2 més baixos. Es tracta dels vehicles amb emissions entre zero i 50 g de CO2/km, com els vehicles elèctrics i híbrids endollables amb bon rendiment. Aquest mecanisme també haurà d’adaptar-se per ajustar-se a les expectatives de venda. Segons l’acord, des de l’any 2025 fins al 2029, l’índex de referència dels vehicles d’emissió zero o de baixa emissió quedarà fixat en el 25% per a les vendes d’automòbils nous i en el 17% per a les furgonetes noves. No obstant, a partir del 2030, aquest incentiu desapareixerà de manera que només puguin comercialitzar-se vehicles de zero emissions.
Medi ambient Contaminació Cotxes elèctrics Cotxes Unió Europea Crisi Climàtica Parlament Europeu
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Reunió amb la gerència Compte enrere per al desallotjament de la residència Tàber: les famílies denuncien falta d’informació i ajuda amb els trasllats
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- Atac al Memorial de l’Holocaust L’home que va apunyalar un turista espanyol a Berlín és un refugiat sirià de 19 anys
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Relacions Govern-ERC Illa i Junqueras es reuneixen per primera vegada i donen aire a la legislatura a Catalunya