Mesura temporal

Consum ordena retirar dos models de patinets elèctrics per irregularitats

Les marques afectades per la mesura són Smartgyro i Uirax per irregularitats de seguretat en la part elèctrica i mecànica.

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Agència Catalana de Consum (ACC) ha retirat de diferents botigues dos models de patinet elèctric de les marques Smartgyro i Uirax per irregularitats de seguretat en la part elèctrica i mecànica. En els últims mesos, l’ACC, depenent del Departament d’Empresa i Treball, ha portat a terme una campanya d’inspecció i anàlisi d’aquests vehicles en auge que es prolongarà durant aquest 2023 amb l’objectiu que les empreses que produeixen o comercialitzen patinets compleixen la normativa.

Una vegada detectats els errors, el Govern ha prohibit la seva venda i ha contactat amb els organismes de consum competents a Madrid i Andalusia, on estan establerts els fabricants o importadors dels aparells, perquè donin l’ordre de retirada general.

Els models afectats per la decisió de Consum són concretament el Ziro 2 Blue de Smartgyro, on s’han detectat incompliments sobre la part mecànica del producte, i el Basic de la marca Uirax, que presenta problemes tant al carregador com en el ‘software’.

Esmenable

«Sembla que es tractaria d’irregularitats que es poden esmenar, però han de fer-ho els fabricants i instats per les comunitats autònomes corresponents de Madrid i Andalusia», ha explicat el director de l’Agència Catalana de Consum, Albert Melià. Dels cinc models de patinet inspeccionats per l’ACC, dos no han presentat cap problema mentre que els altres tres tenien problemes d’etiquetatge (i dos d’ells les esmentades irregularitats de seguretat i funcionament).

Segons Melià, la inspecció de consum continuarà controlant durant els pròxims mesos l’etiquetatge dels patinets a la venda i continuarà realitzant controls de laboratori de més models amb l’objectiu de garantir que compleixin els requisits i les exigències de seguretat d’aquest producte que, per ara, encara no compta amb una normativa o regulació pròpia. «Ben aviat esperem portar a laboratori uns altres cinc models de patinet. És un producte de gran demanda al mercat, especialment entre la gent jove, i hem de vetllar per la seguretat i la confiança dels usuaris», va reblar el director de l’ACC.

Unitats venudes desconegudes

En el cas dels patinets retirats permetien arribar a velocitats de fins a 25 km/h, tot i que avui els models afectats ja no es troben a les webs i botigues físiques de grans cadenes com Bauhaus i Mediamarkt. Des de Consum reconeixen que no saben quantes unitats podrien haver-se venut fins ara i estarien circulant per Catalunya.

En els dos casos en què l'agència ha detectat problemes de caràcter mecànic, s'ha comunicat als punts de venda l'obligatorietat de retirar de la venda les unitats disponibles fins que solucionin els incompliments detectats al laboratori. Paral·lelament, ha llançat una notificació a la xarxa estatal d'alerta de productes, gestionada pel Ministeri de Consum, ja que les empreses fabricants tenen seu fora de Catalunya.

Veto al transport públic

Notícies relacionades

La retirada d'alguns models de patinet per part de Consum coincideix amb la prohibició, vigent des de principis de febrer, de l'ús d'aquests vehicles en el transport públic per part de l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM). La decisió, que s’aplicarà durant mig any, es va prendre al desembre després que un d’aquests aparells explotés i s’incendiés en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat.

L’incident, que va causar un petit incendi, va fer que l’ATM decidís acordar una prohibició temporal amb els operadors de transport mentre elaborava una proposta per regular l’accés d’aquests vehicles elèctrics. Segons l’Autoritat, la decisió busca protegir els usuaris i els treballadors davant les incidències que puguin generar aquest mitjà de transport cada vegada més popular.