Seguretat

Accidents de trànsit | Inventen un nou additiu perquè no es congelin les carreteres

  • Gràcies a una sal basada en acetat capaç de fondre la neu

Accidents de trànsit | Inventen un nou additiu perquè no es congelin les carreteres

Ayuntamiento de Barcelona

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

Qualsevol que s’hagi vist obligat a caminar a l’estiu a ple sol per una superfície asfaltada ha pogut apreciar la sufocant calor que desprèn. Una energia que, malgrat la necessitat de fomentar els combustibles nets per frenar el canvi climàtic, s’evapora sense remei. No obstant, aquesta situació pot canviar si té èxit el projecte desenvolupat per un equip d’investigadors espanyols que ha creat una barreja asfàltica capaç d’actuar com una mena de panell solar gegant, per tal de retenir la calor absorbida per l’asfalt per al seu posterior ús.

Notícies relacionades

No és la primera vegada que es busca capturar aquesta calor, que en dies d’altes temperatures pot arribar gairebé als 70 graus. Ja en la dècada dels 70 una societat nord-americana va enginyar un mètode per escalfar l’aigua d’una piscina fent-la circular per uns tubs que discorren sota un paviment exposat al sol. I als 90 països com Suïssa, Alemanya i el Japó van buscar fórmules per prevenir la congelació de les carreteres. Per exemple, una planta pilot suïssa va aconseguir captar la calor absorbida per l’asfalt mitjançant unes canonades de metall inserides dins seu, una energia que s’emmagatzema en uns tubs col·locats dins la muntanya a certa profunditat i s’aboca a la via a l’hivern per evitar que es congeli. En altres països com Suècia, la circulació d’aigua sota les voreres en èpoques molt fredes s’ha utilitzat amb èxit durant molts anys.

Ara, un grup d’investigadors de la Universitat de Ciència i Tecnologia de Hebei, a la Xina, han publicat un estudi a ACS Omega en què presenten un nou paviment asfàltic antigel. Gràcies a una sal basada en acetat. Aquest material és capaç de fondre la neu que li cau a sobre, redueix el punt de congelació de l’aigua i pot fer-ho durant diversos anys, sense necessitat de noves capes o additius químics contaminants.