Educació
Barcelona debat sobre com ensenyar (i aprendre) en temps d’intel·ligència artificial
La UPF acull els dies 19 i 20 d’abril un congrés impulsat per Edutech Clúster, ens format per tecnològiques i institucions que fomenten la innovació en l’educació
La intel·ligència artificial ja ha entrat a l’escola, ¿ara què?
El títol del congrés és clar: ‘Aprendre en temps d’intel·ligència artificial (IA)’. Els dies 19 i 20 d’abril –aquest dimecres i aquest dijous–, en ple debat sobre l’impacte d’eines com ChatGPT a les aules, el Campus Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) acull l’EdTech Congress Barcelona, espai en què es discutirà sobre com gestionar la tot indica que inevitable transformació educativa que el desembarcament de l’IA està desencadenant.
Segons assenyalen els seus organitzadors, el congrés pretén ser «un punt de trobada que fomenti el diàleg entre investigadors, administració pública, gestors, directors, comunitat educativa i empreses tecnològiques per abordar els reptes del sector educatiu». Una cita que l’organització preveu que reunirà uns 650 assistents, superant de llarg els 500 de la passada edició (els 88% dels quals van ser directius de centres educatius). L’IA és aquí i ningú –ni amants ni detractors– vol que li passi per sobre.
Les jornades s’articularan a través de tres eixos temàtics: intel·ligència artificial (IA), investigació en tecnologia educativa i polítiques en tecnologia educativa. «El congrés pretén unir aquests tres àmbits, estretament lligats, però que encara no interactuen prou. Volem oferir un diàleg i treball conjunt, acostar-los», resumeix els seus objectius l’organització: reflexionar sobre «els reptes i els límits de la intel·ligència artificial».
Entre els grans temes que es discutiran destaca com aprofitar l’IA per millorar els processos d’aprenentatge i avaluació o com garantir l’ús ètic, inclusiu i equitatiu de l’IA, un dels grans (i fundats) temors de docents i famílies.
La cita servirà també per reflexionar sobre qüestions com com utilitzar l’IA en la gestió educativa (escolarització, formulació de matrícules, la tan demandada disminució de l’asfixiant burocràcia...), o els usos que l’alumnat està fent actualment de l’IA en l’educació superior, però també a secundària i fins i tot a primària, via les seves famílies.
Referents internacionals
Notícies relacionadesDurant dos dies –aquest dimecres i aquest dijous– la UPF acollirà una dotzena de sessions amb més de 30 referents nacionals i internacionals del sector educatiu i tecnològic, a qui centenars de docents escoltaran per conèixer més una realitat que, els agradi o no, ja ha aterrat a les aules.
Entre els conferenciants destaquen noms com el del divulgador (Dot CSV, el seu canal de Youtube sobre IA, compta amb 700.000 seguidors) i expert en IA, Carlos Santana, que oferirà la ponència ‘Ensenyar en temps d’IA: Aliada o enemiga?’; Yong Zhao, reconegut internacionalment com un dels estudiosos de l’educació més influents, expert en l’impacte de la globalització i la tecnologia sobre l’ensenyament o Linda Castañeda, professora titular del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Múrcia i membre del grup d’investigació de Tecnologia Educativa.
Educació UPF - Universitat Pompeu Fabra Mestres i professors Educació secundària Educació a Catalunya Intel·ligència artificial